WaterWorld Drive Systems: Friesland was startbaan e-boating
Door Albert Hendriks, 10 september 2024
10 Jaar elektrisch varen: Voor uitvinder Sebastiaan Strampel en piloot Christian Smulders was Friesland een startbaan
OLDEMARKT (NL) – WaterWorld Electronics in het Overijsselse Oldemarkt (nabij Wolvega in Friesland), ontwikkelaar en bouwer van integrale elektrische aandrijfsystemen, vooral voor boten, heeft de afgelopen tien jaar kans gezien stap voor stap haar afzetgebied naar het buitenland uit te breiden. Daar hebben ook veel Friese botenbouwers aan bijgedragen, want zij waren de eersten die meer vertrouwen hadden in de voortstuwingsconcepten van de jonge Sebastiaan Strampel, nu 34, oprichter en eigenaar van WaterWorld Drive Systems, dan die van de grote en bekende merken. Sinds enige jaren is De Stille Boot in Heeg de distributeur van WaterWorld-systemen in Nederland. Grote werven, zoals de sloepenbouwers Antaris en Maril in Woudsend, betrekken de elektromotoren en bijbehorende accupakketten en bedieningsunits rechtstreeks.
Export
Anno 2024 zijn de inboard- en outboardaandrijfsystemen qua hardware en software zo geavanceerd en bootgeoriënteerd geïntegreerd, inclusief eigen waterdichte accupakketten (IP 67), dat sales engineer Abele De Jong uit Joure klanten in heel West-Europa, maar ook in de Verenigde Staten, India en Zuid-Afrika mag bedienen. Donderdag 5 september 2024 stond een accupakket van maar liefst 108 kWh klaar voor verzending naar Spanje voor toepassing in een veerpont. Die batterij is een reus vergeleken met de draagbare 12V 1,7 kWh accu die Boeing 737 Max-piloot Christian Smulders uit Muiden die dag cadeau kreeg van Strampel.
De voor TUI werkende verkeersvlieger is oprichter en eigenaar van Lillebror Marine, ontwerper en bouwer van exclusieve, maar zeer praktische elektrische en hybride aluminium tenders, sloepachtige vaartuigen. Bronnen van inspiratie zijn voor hem niet alleen vliegtuigbouwers, maar ook autobouwers, getuige de gloednieuwe LB 60 die in het Zeekr Center aan het Rokin in het centrum van Amsterdam staat te pronken.
Doe-het-zelf-duo
Smulders heeft de hele ontwikkeling van Strampels WaterWorld tot een alles zelf ontwikkelende bouwer van inboord elektromotoren, pods en accu’s meegemaakt en daaraan ook bijgedragen met zijn kennis als piloot, pleziervaarder en sloepontwerper. Eigenlijk is er sprake van twee doe-het-zelvers die weten dat je kunt scoren met intensief contact met potentiële opdrachtgevers, een modern, onderscheidend en functieversterkend ontwerp en geavanceerde duurzame technologie. Strampel heeft nu twintig denkers en doeners op de loonlijst van zijn bedrijf in Oldemarkt en via participatie in de batterijproducent IONBASE in Muiden nog eens zeven wereldveroveraars.
Smulders wist ondanks beperkte beschikbaarheid als verkoper — hij is full-time uitvoerder van vakantievluchten — in tien jaar tijd maar liefst 28 tenders van zes tot acht meter aan de man te brengen, vooral in het trends volgende westen van het land. Personeel heeft hij niet, maar hij doet een beroep op gespecialiseerde zzp’ers en bedrijven, met name in Friesland. Zijn eigentijdse creaties kosten wel een paar centen: €60.000 tot €170.000. “Maar je ziet het er ook wel aan af, tenminste als je oog hebt voor hoogwaardige componenten en slimmigheden,” aldus kenners, vaak ook liefhebbers van bijzondere automobielen.
Werf gezocht
De piloot (45, vrouw en drie kinderen) staat door toenemende interesse aan de vooravond van een verdere groei die hij zelf niet wil leiden, reden waarom hij graag een deal maakt met een geïnteresseerde werf. Een plug-and-play verhaal voor de overnemer of participant, maar grote affiniteit met design, aluminium en elektroaandrijving zal handig zijn.
Meer info:
www.waterworldelectronics.com (producent van binnen- en buitenboord elektromotoren en alle toebehoren, ook de accu’s en bedieningsunits met software)
www.lillebrormarine.nl (producent van tenders)
www.ionbase.io/nl/ (batterijen)
www.destilleboot.nl (distributeur WaterWorld-systemen)
www.zeekr.eu/nl-nl (Zeekr elektrische auto’s)
Meer foto’s: