Waddenzee marketing: kleine promotieorganisaties scoren tien keer beter dan één koepel

Waddenzee marketing: kleine promotieorganisaties scoren tien keer beter dan één koepel

Publicatiedatum: 7 oktober 2016 – Reporter: Albert Hendriks

Proast

 

Waddenzee marketing: kleine promotieorganisaties scoren tien keer beter dan één koepel

MARRUM (NL) – Geen spannend verhaal over de marketing van de Waddenzee, maandagavond 3 oktober 2016 in Seedykstertoer in Marrum. Geen verrassende uitspraken van Gerard Kremer, de voorzitter van MKB Noord-Nederland en voormalige eigenaar van De Vrijbuiter in Roden die is gevraagd “boegbeeld” te zijn van het Nederlandse Wad. Jammer ook dat de aardige ondernemer na zijn toespraak de honderd bijeengekomen recreatieondernemers uit Noordoost-Friesland meteen de rug toekeerde vanwege vermoeidheid. Juist die mensen achterlatend waarvan hij had gezegd dat hun kwaliteit hier en daar ernstig tekortschoot waar het gaat om authenticiteit, originaliteit en storytelling. Helaas geen discussie. Ook had hij commentaar op politici die van toerisme helemaal geen werk zouden maken. Daar is hij helemaal mis mee. Zelfs economieminister Kamp hoor ik er geregeld over en ik kan bijna geen Friese of Groningse politicus opnoemen die toerisme niet van belang vindt.

Verder vond hij 51 promotieorganisaties in het Nederlandse waddengebied, waarvan het actieve netwerk Recreatie Toerisme Netwerk Noordoost Friesland (RTMNOF) er één van is, teveel van het goede. Kremer, die de marketeers van San Francisco als voorbeeld naar voren haalde omdat hij daar even was in het kader van een handelsmissie, wilde een koepel.

Gerard Kremer.

Gerard Kremer.

Oud verhaal
Eigenlijk verkondigde hij in de zaal van activiteitenboerderij Seedykstertoer dat wat bureaucraten al sinds de Tweede Wereldoorlog over de promotie van een provincie zeggen: het is te versnipperd. Alles in handen van één VVV, één Fryslân Marketing of een andere grote koepel. En juist die grote organisaties storten steeds in. Groningen en Drenthe kunnen al niet eens door één deur met Friesland als het om de marketing van het noorden gaat. Kijk maar naar de steun voor luchthaven Eelde waar de komende jaren miljoenen Denen en Chinezen moeten landen voor een bustocht naar UNESCO Werelderfgoed Waddenzee: van Friese zijde nul komma nul. Straks koekeloeren de Aziaten bij Bert Visschers café in Noordpolderzijl over de dijk, terwijl het bij it Fiskerhúske in Moddergat veel leuker is.

Scorende snippers
De snippers Ameland met Cinto Prosperi en Netwerk Noordoost-Friesland met Elizabeth Pilat en Lisette Grasmeijer moeten mooi zo doorgaan: hun eigen samenwerkingsverbanden creëren. Snippers zijn veel fanatieker, creatiever dan lompe overkoepelende organen die maar geen koers kunnen uitzetten. Dat kunnen de kleine promotieorganisaties wel en snel. Ze weten op wie ze de pijlen op moeten richten. Daarvan worden zoveel afgeschoten dat ze eigenlijk altijd raak schieten.

Niet perfect is geen ramp
De ene schutter is wat doeltreffender dan de ander. Het verschil in professionaliteit is nou net de charme van het Friese Wad. Niet alles is perfect, maar de prijs is er dan meestal ook naar. Op het internet en in magazines en op kaarten kan de zoeker alles vinden, kijken en vergelijken. En kiezen voor een accommodatie of attractie zónder of mét een kwalificatie. Gerben en Aukje Visbeek van Seedykstertoer kregen maandagavond 3 oktober 2016 een Waddengoud kwaliteitscertificaat, een bedrijf dat ook zijn eigen gang gaat met een WaddenzeeLand Info Center en, waar wenselijk, samenwerkt met natuurbeschermingsorganisatie It Fryske Gea dat een eindje verderop concurreert met een gesubsidieerd Kweldercentrum. Mooier kan niet.

Koepel
Maak van die koepel maar een Friesland Bank waar inventieve ondernemers vlot en voordelig geld kunnen tappen of een subsidiepotje kunnen halen zonder ingewikkelde procedures die in bagger eindigen. Of laat de wereldwijde promotie over aan het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen, want die heeft er geld voor gekregen van minister Kamp. Aanjager Sjon de Haan van het Nederlandse deel van de Wadden, die op Ameland woont en in Leeuwarden kantoor houdt, kan het randstedelijke bureau prima adviseren.

Albert Hendriks

Info:
www.waddenzeemarketing.nl

Informatie over recreatie en toerisme in Friesland:
www.frieslandholland.nl
www.frieslandtravel.com
www.friesemeren.eu
www.goudenfriesewouden.nl
www.ijsselmeer.frl
www.waddenzeeland.nl
www.boatcharterholland.nl
www.frieslandhollandtours.com
www.groepsuitjes.frl

Gratis abonnement op Fries Nieuws:
www.friesnieuws.nl/aanmelden-nieuwsbrief

Volle bak in Marrum. Dik honderd horeca- en recreatieondernemers uit Noordoost-Friesland luisterden bij Seedykstertoer naar Gerard Kremer die de aanwezigen voorhield vooral samen te werken als het om het lokken van toeristen naar de Waddenkust gaat. De Waddeneilanden zouden buiten het hoogseizoen ook nog veel toeristen kunnen gebruiken. Aanwezigen vroegen zich af of door het fors vergroten van de toeristenstroom het stille Wad juist niet zijn bijzondere karakter en aantrekkelijkheid zal verliezen.

Volle bak in Marrum. Dik honderd horeca- en recreatieondernemers uit Noordoost-Friesland luisterden bij Seedykstertoer naar Gerard Kremer die de aanwezigen voorhield vooral samen te werken als het om het lokken van toeristen naar de Waddenkust gaat. De Waddeneilanden zouden buiten het hoogseizoen ook nog veel toeristen kunnen gebruiken. Aanwezigen vroegen zich af of door het fors vergroten van de toeristenstroom het stille Wad juist niet zijn bijzondere karakter en aantrekkelijkheid zal verliezen.

Gecertificeerd door Waddengoud van Henk Pilat uit Buitenpost (rechts): Gerben en Aukje Visbeek van Seedykstertoer.

Gecertificeerd door Waddengoud van Henk Pilat uit Buitenpost (rechts): Gerben en Aukje Visbeek van Seedykstertoer.

Na de toespraak van Gerard Kremer werd de infomarkt geopend met de aanbieding van Wadwater, aangeboden door distilleerderij Hooghoudt uit Groningen.

Na de toespraak van Gerard Kremer werd de infomarkt geopend met de aanbieding van Wadwater, aangeboden door distilleerderij Hooghoudt uit Groningen.

Impressie van de infomarkt.

Impressie van de infomarkt.

Na de toespraak van Gerard Kremer werd de infomarkt geopend met de aanbieding van Wadwater, aangeboden door distilleerderij Hooghoudt uit Groningen.

Impressie van de infomarkt.

Na de toespraak van Gerard Kremer werd de infomarkt geopend met de aanbieding van Wadwater, aangeboden door distilleerderij Hooghoudt uit Groningen.

Impressie van de infomarkt.

Na de toespraak van Gerard Kremer werd de infomarkt geopend met de aanbieding van Wadwater, aangeboden door distilleerderij Hooghoudt uit Groningen.

Impressie van de infomarkt.

Na de toespraak van Gerard Kremer werd de infomarkt geopend met de aanbieding van Wadwater, aangeboden door distilleerderij Hooghoudt uit Groningen.

Impressie van de infomarkt.

Na de toespraak van Gerard Kremer werd de infomarkt geopend met de aanbieding van Wadwater, aangeboden door distilleerderij Hooghoudt uit Groningen.

Impressie van de infomarkt.

Na de toespraak van Gerard Kremer werd de infomarkt geopend met de aanbieding van Wadwater, aangeboden door distilleerderij Hooghoudt uit Groningen.

Impressie van de infomarkt.

Na de toespraak van Gerard Kremer werd de infomarkt geopend met de aanbieding van Wadwater, aangeboden door distilleerderij Hooghoudt uit Groningen.

Impressie van de infomarkt.

Na de toespraak van Gerard Kremer werd de infomarkt geopend met de aanbieding van Wadwater, aangeboden door distilleerderij Hooghoudt uit Groningen.

Impressie van de infomarkt.

Na de toespraak van Gerard Kremer werd de infomarkt geopend met de aanbieding van Wadwater, aangeboden door distilleerderij Hooghoudt uit Groningen.

Impressie van de infomarkt.

Na de toespraak van Gerard Kremer werd de infomarkt geopend met de aanbieding van Wadwater, aangeboden door distilleerderij Hooghoudt uit Groningen.

Impressie van de infomarkt.

Na de toespraak van Gerard Kremer werd de infomarkt geopend met de aanbieding van Wadwater, aangeboden door distilleerderij Hooghoudt uit Groningen.

Impressie van de infomarkt.