Friese Merenfeest van 160.000 euro (!) voor gedeputeerde Kielstra belangrijker dan bevordering toerisme in Friese Wouden en Noordoost Friesland

Toerisme Friesland in de overgang of ondergang

Publicatiedatum: 10 juli 2015
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl

Commentaar naar aanleiding van publicaties in de Leeuwarder Courant

Toerisme Friesland in de overgang of ondergang?

Fietsenmaker Klein Willink in Westendorp (Gelderland) is één van de 200 fietsenhandelaren in België, Duitsland en Nederland die de Friese Elfstedenroute in zijn zaak promoot.
Fietsenmaker Klein Willink in Westendorp (Gelderland) is één van de 200 fietsenhandelaren in België, Duitsland en Nederland die de Friese Elfstedenroute in hun zaak promoten.

In de Leeuwarder Courant van vandaag (vrijdag 10 juli 2015) staan twee interessante artikelen over recreatie en toerisme in Friesland, beide van Robert Jan Speerstra. Op de voorpagina meldt hij dat de provincie plannen heeft het Tjeukemeer (de Tsjûkemar) te dynamiseren door het jeugd- en actievriendelijk te maken. Die voornemens zijn zo oud als Methusalem, maar de ambtenaren van het Friese Merenproject halen ze nu weer uit het (Fries) museum. Maar dat terzijde.

Het tweede artikel gaat over de trage start van het vakantieseizoen. Het artikel is in grote lijnen ook correct, al moet men weten dat er ook veel bedrijven zijn die een prima voorseizoen hebben. Het hangt er van af in welke sector van de toeristische business je opereert. Fietsers, wandelaars, kitesurfers en 65-plussers weten de provincie heel goed te vinden. Maar jonge mensen, het onderwerp van Speerstra’s eerste artikel, liggen niet wakker van ‘Frieslaan’.
Het ene, het laat op gang komen van het vakantieseizoen, heeft ook met het andere, geen Spaans vermaak voor 18-plussers, te maken.

Sneek
De oorzaak van de stilstand of teruggang in bepaalde toeristische sectoren wordt helaas verergerd door sommige ondernemers en “promotors”. Ik hoorde van een medewerkster die Sneek-magazines bij het VVV-kantoor in het Sneker Scheepvaartmuseum af wilde leveren, dat die geweigerd werden op gezag van directeur Robert Toussaint, die ook de VVV van Heeg en Woudsend bestiert en vooral die dorpen promoot. Een internationaal magazine van het bureau voor toerisme Friesland Holland barstensvol recreatiebedrijven, kaarten, routes en attracties met daarin een advertentie en zichtbare assistentie van…. jawel, VVV Sneek! Het toppunt van lulligheid en dommigheid. Die zelfde VVV heeft veel commentaar op concurrent TIP Fryslân van Roberto Schoenmaker, maar die is stukken slimmer. Die heeft al onze veeltalige producties in huis en opende onlangs met hulp van ons een mooi bemand infocenter in de ontvangsttent op het festivalterrein van de zandsculpturen aan de Oppenhuizerweg in Sneek.

Concurrenten
Schoenmaker geeft het goede voorbeeld: je kunt elkanders concurrent zijn, maar iedere weldenkende ondernemer of bestuurder weet dat je op bepaalde vlakken sterker naar voren komt door samenwerking, door met z’n allen de provincie of een stad te promoten. Dat doen ook bijna alle ondernemers, ook ver buiten Friesland, mede door mijn toedoen.

Een voorbeeld: Deze week reed ik een rondje door Nederland en Duitsland. Aline de Jong van camping De Stjelp in Oudega (gemeente Smallingerland) vroeg om tien pakken toeristenkaarten van Earnewâld en Grou en gidsen over de Friese Wouden. Voor haar en haar collega’s in de buurt én voor gasten die een stapeltje meenemen om Fryslân elders te promoten.

Vervolgens naar hotel Princenhof en de naastliggende Rondvaardij om er alle beschikbare gidsen en kaarten af te leveren. Toen naar Obelink in Winterswijk, de grootste vrijetijdsmarkt van Europa, waar wij al jaren zaken mee doen. Super positieve Achterhoekers die ladingen Duitsers en Belgen naar zich toe trekken. Ons drukste “VVV kantoor”!

Niet ver van Winterswijk hebben we nog een mooi steunpunt: fietsenzaak Klein Willink in Westendorp. Amelanders, die een vakantiehuisje in de Achterhoek hebben,  attendeerden me op deze drukbezochte zaak die exclusieve e-bikes verkoopt van merken als RIH , Dutch ID en ALBA.

Vervolgens naar de grote rijwielzaak De Beente van Robin Biesmans in Maastricht en Zweirad Brokerhoff van Dirk Schmitz in Düsseldorf-Angermund voor de promotie van de Elfstedenroute en andere fietsroutes in Friesland. En passant ook even naar de directie van Messe Düsseldorf waar ik hoorde dat ze dolenthousiast zijn over het IJsselmeer. Boot-projectmanager Malte Seifert nam in Duitsland zeilles en doet nu met vrienden praktijkervaring op langs de Friese en Flevolandse kust met onze IJsselmeer-gids bij de hand. Lemmer is zijn uitvalsbasis. “Ik zie overal jouw magazines liggen, ook ver buiten Friesland.” Mooi compliment, bedankt.

Als het weer meezit stroomt Friesland in no time vol. Op de foto Woudsend op de vaarroute Sneek-Heeg-Woudsend-Sloten (kleinste stadje ter wereld).
Als het weer meezit stroomt Friesland in no time vol. Op de foto Woudsend op de vaarroute Sneek-Heeg-Woudsend-Sloten (kleinste stadje ter wereld).

Net te leauwen
Maar nu komt het. Ik bezocht zes weken geleden een paar grote recreatiebedrijven, relaties van ons, waarvan de bazen niet zelden jammeren over de vermeende dalende interesse voor watersport in Friesland en de marketing van de provincie. Of zij daarom niet een compleet assortiment gidsen en kaarten bij de receptie wilden om de boel aan te zwengelen? Antwoord: “Nee, want daar staan ook onze concurrenten in………”

Uitleg over waarom het wél zin heeft hun gasten te informeren over de wijde omgeving, haalde niks uit. Gelukkig kunnen die ‘om de hoek’ terecht, bij de VVV van Harlingen of Tourist Info Hindeloopen bijvoorbeeld. Nee, niet bij de VVV van Sneek in het Scheepvaartmuseum, maar wel bij de échte promotors van Sneek, TIP Fryslân en Zandsculpturenfestival Friesland. Of bij Heleen Sonnenberg van Weduwe Joustra en Bas Hollenberg van restaurant De Walrus, ook in Sneek. En ook bij Merk Fryslân, het marketingbureau van de provincie dat het mogelijk maakte dat wij ons een maand geleden stevig konden presenteren bij 150 Duitse busondernemers en touroperators in Frankfurt en Essen. Voor 2016!

Toekomst
Voor toeristisch Friesland is een heel goede toekomst weggelegd, als je samen optrekt waar dat zin heeft en als je alert bent op nieuwe ontwikkelingen, trends. Als dalende interesse van jongeren voor een actieve, luidruchtige en vurige vakantie in Friesland dreigt — twintig jaar geleden al — moet je terstond maatregelen treffen en niet wachten op de grote klap die nu aanstaande is. Als kitesurfen in is, faciliteer die surfers dan. Haal dat prikkeldraad weg! Als het Polderhoofdkanaal bevaarbaar moet zijn, maak het dan ook echt bevaarbaar, zonder drempels die een of ander insect moeten beschermen en kruisers keren. Miljoenen subsidies en investeringen verdampen als de overheid niet bij de les is, niet actueel is, niet het veld verkent. Meestal zijn de ambtenaren wel aardig bij de tijd. Het zijn ondeskundige hobby-politici die met groot hokjesgenoegen voortdurend aan de handrem rukken. Dat kon je ook mooi zien in Sneek. Is die waterski-kabelbaan er al?      

Albert Hendriks,
Directeur Friesland Holland Tourist Information & Travel Service

Informatie over recreatie en toerisme in Friesland:
www.provinciefriesland.frl
www.friesemeren.eu
www.goudenfriesewouden.nl
www.ijsselmeer.frl
www.waddenzeeland.nl

Roberto Schoenmaker van toeristisch informatiecentrum TIP Fryslân in Sneek (bovenste foto, derde van rechts) kreeg van de organisatie van het Zandsculpturenfestival Friesland in Sneek toestemming voor het inrichten van een infocenter (onderste foto). Hij vroeg en kreeg van het bureau voor toerisme Friesland Holland kosteloos een stand met alle gidsen en kaarten. Het infocenter staat de hele zomer in de ontvangsttent met horecavoorzieningen.

 

Roberto Schoenmaker van toeristisch informatiecentrum TIP Fryslân in Sneek (bovenste foto, derde van rechts) kreeg van de organisatie van het Zandsculpturenfestival Friesland in Sneek toestemming voor het inrichten van een infocenter (onderste foto). Hij vroeg en kreeg van het bureau voor toerisme Friesland Holland kosteloos een stand met alle gidsen en kaarten. Het infocenter staat de hele zomer in de ontvangsttent met horecavoorzieningen.

Roberto Schoenmaker van toeristisch informatiecentrum TIP Fryslân in Sneek (bovenste foto, derde van rechts) kreeg van de organisatie van het Zandsculpturenfestival Friesland in Sneek toestemming voor het inrichten van een infocenter (onderste foto). Hij vroeg en kreeg van het bureau voor toerisme Friesland Holland kosteloos een stand met alle gidsen en kaarten. Het infocenter staat de hele zomer in de ontvangsttent met horecavoorzieningen.