Ten Veen Tweewielers investeert fors in expansie en top e-bikes
Door Albert Hendriks, 13 maart 2024
Fietsenmarkt kraakt en piept, maar Ten Veen Tweewielers investeert fors in expansie en hoogwaardige e-bikes
OLDEMARKT (NL) – Ambitie om nóg verder te groeien hebben Klaas ten Veen, zijn echtgenote Christien (beiden 56) en zoon Dylan (24) wel, maar binnen de grenzen van het normale van een flink familiebedrijf. Niet nóg meer fietsenwinkels naast die in Oldemarkt, Steenwijk en Wolvega, maar misschien één ervan, de nieuwe zaak aan de Weerdijk in Oldemarkt, laten expanderen in de geest van modezaak Rinsma in Gorredijk in het oosten van Friesland of Mijn Modewereld in De Wijk in Zuidwest-Drenthe. Of nog dichter bij huis: als woonboulevard Home Center.
Je gaat naar dit soort super shops vanwege de keuze uit een breed assortiment, van gewoon goed tot exclusief met een passend prijskaartje, en de gezelligheid en de sfeer van een toeristische attractie. Ze stralen een gastvrijheid uit waaraan het vaak schort in kleinere zaken. De genoemde mega speciaalzaken, ook familiebedrijven, entertainen potentiële kopers, omdat hun directe omgeving, een dorpscentrum, dat niet doet. Het zijn stand-alones die je in of nabij grote steden verwacht, maar niet op het platteland van Friesland en Drenthe. En uitgerekend dáár vind je Rinsma, Mijn Modewereld en Home Center, zaken wier invloed bijna tot Brabant reikt.
Duidelijk onafhankelijk
De jonge Dylan ten Veen ziet zoiets wel zitten met fietsen, maar ondertussen wil hij, zittend in de mooie ‘spreekkamer’ met zicht op de zeer sfeervol ingerichte winkel, niet dat het unieke karakter van hun aanpak verloren gaat.
“Wij zijn duidelijk en onafhankelijk. We doen directe handel met gerenommeerde fietsenfabrikanten in het binnen- en buitenland, maar we laten ons niet door hen de les lezen. Zo namen we drie jaar geleden afscheid van het Duitse merk Riese & Müller. Daarvoor kwam het Amerikaanse Specialized in de plaats, een merk dat bijvoorbeeld Koga van Accell in Heerenveen overtreft. De e-bikes van Specialized worden gekenmerkt door een gemodificeerde Brose motor die voor een heel natuurlijk fietsgedrag zorgt, een perfecte afmontage, een actueel design en een goede toegankelijkheid van de componenten, van belang voor onze monteurs. Als je als producent alleen op design focust, gaat het fout.”
Tweedehands
Een webshop heeft Ten Veen 2Wielers niet. “Wie bij ons in de winkel een fiets koopt kan rekenen op de beste service, garantie en prijs. We ruilen graag in. Voor de verkoop van gebruikte e-bikes en andere fietsen hebben we een aparte afdeling. Voor een bedrag rond de €1.300,- heb je een goede tweedehands, een door ons gecheckte elektrische fiets met vijf- tot tienduizend kilometer op de teller.”
Klanten van ver
Over afstanden gesproken. Ten Veen heeft klanten in heel Noordwest-Overijssel, Zuid-Friesland, Drenthe en de Noordoostpolder, maar ook heel veel in de randstad. Dat laatste komt door het toerisme in en om Giethoorn en Nationaal Park Weerrribben-Wieden. Ook Oldemarkt wordt steeds leuker gevonden door toeristen, vindt Dylan, omdat de ondernemers aan verfraaiingen van het centrum en de streek werken.
“Je ziet het aan het toenemende bezoek aan onze winkel in Oldemarkt, die met 300 vierkante meter veel te klein werd. Nu hebben we 1.300 vierkante meter ter beschikking voor verkoop, service en opslag, maar kunnen naar 6.800 vierkante meter. Waar we nu in zitten is een voormalige formulierendrukkerij. Alle hallen zijn ons eigendom. Een deel dient nu als caravan- en camperstalling.”
Accell
In de fietsenwereld is momenteel veel rumoer, onder andere vanwege zorgelijke ontwikkelingen bij de Heerenveense fietsenfabrikant Accell (Batavus, Sparta, Koga, Babboe), die volgens sommige financieel specialisten het gefailleerde designmerk Van Moof achterna gaat. De schuldenberg van het in Amerikaanse handen zijnde Accell lijkt niet meer te bekimmen met de beste fiets van het concern.
Ook andere fabrikanten worstelen met het afzetten van gestaag opgebouwde voorraden nadat na corona de markt totaal verzadigd raakte door productie in de boost-stand, die eigenlijk na corona weer terug in de stand ‘normal’ moest. Zo stagneert nu niet alleen de verkoop van e-bikes, maar ook van corona-vrijetijdsproducten als mountainbikes en racefietsen.
Geen zorgen
Bij Ten Veen ligt de vierde generatie, Dylan, niet wakker van trammelant bij Accell & Co. De familie renoveeert en expandeert vrolijk verder. “Wij hebben naast gewone e-bikes en sportfietsen ook heel bijzondere die je bijna nergens in de showroom ziet staan. Onze merken Specialized, Gazelle, Merida en Cube zijn zeer gewild bij veelfietsers. We hebben klanten die meer dan 10.000 km per jaar op een e-bike fietsen. Zo stapte onlangs een echtpaar over van de Gazelle Grenoble op de fiets van het jaar 2024, de Gazelle Eclipse met riemaandrijving voor €6.000,-. Steeds meer fanatieke fietsers investeren in het beste materiaal dat beschikbaar is. En dat hebben wij in huis.”
Andere tijden
Ten Veen was altijd een grote fietsenverhuurder vanwege de ligging in een uitgestrekt recreatiegebied met veel campings en vakantieparken. Maar de verhuur krimpt ieder jaar. Hadden ze ooit 300 karretjes in de verhuur, en na een jaar of twee in de verkoop, nu volstaat een vloot van 80 fietsen. Dat komt omdat steeds meer toeristen hun eigen mooie en op hun lichaam en houding afgestelde fiets achterop de auto meenemen naar de vakantiebestemming. Dat Ten Veen toch nog zoveel gebruikte fietsen in de verkoop heeft, komt door de ongewoon soepele houding ten aanzien van inruil.
“We houden inderdaad van handel en niet moeilijk doen. Dat is onze stijl. De inruilers zijn we ook zo weer kwijt. We hebben veertien medewerkers en vijf bedrijfswagens. We bewegen met tempo en kijken vooruit.” Met een glimlach: “Daarom zoeken we nog een goede fietsmonteur.”
Meer info:
https://nieuws.gazelle.nl/gazelle-eclipse-c380-hmb-verkozen-tot-e-bike-van-het-jaar-2024/
Meer foto’s:
www.facebook.com/fietsnieuwscom