Onderzoek: bruisende stad boeit toeristen meer dan natuur
Publicatiedatum: 10 mei 2012
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl
Investeren in Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 heeft zin
LEEUWARDEN (NL) – Jaarlijks voert onderzoeksbureau Gfk in samenwerking met Simon Anholt de Nation Brands Index (NBI) uit. Dit onderzoek meet de status van landen op het vlak van toerisme, cultuur en erfgoed, export, overheid, investeringen en immigratie en mensen. Net als in 2009 staat Nederland op deze internationale imagoranglijst op de twaalfde plaats.
Over het gehele spectrum genomen, staan we goed op de kaart: “Holland has a succesful and well-balanced image.” aldus de Nation Brands Index. Op het gebied van toerisme is ‘Holland’ gestegen van de 17e plaats in 2009, naar de 15e plaats in 2011. De beoordeling vindt plaats op basis van vier criteria:
1. of men (als geld geen rol speelt) het land graag zou willen bezoeken
2. de levendigheid van het stadsleven en stedelijke attracties
3. de natuurlijke schoonheid
4. historische gebouwen en monumenten
Tulpen en molens
Nederland wordt gezien als een fascinerende, opwindende bestemming waar iets te leren valt. Met name het dynamische stadsleven trekt bezoekers aan. Op de laatste twee punten scoren we als Nederland minder hoog. Conrad van Tiggelen, directeur Marketing bij het NBTC: “Uiteraard is het moeilijk concurreren op het gebied van “natuurlijke schoonheid” met landen zoals Noorwegen, Zwitserland en Nieuw-Zeeland. Opvallend is dat volgens de NBI de Nederlandse natuur in verder weg gelegen landen juist hoger gewaardeerd wordt dan door onze buurlanden. In marketingcampagnes gericht op intercontinentale markten laten we dan ook het vlakke Hollandse landschap met tulpen en molens een prominente rol spelen.”
Info: http://www.nbtc.nl/nl/homepage/nieuws/nieuwsberichten/
Info reizen naar Fryslân: www.frieslandhollandtravel.nl