Met de klipper op de klippen?

Publicatiedatum: 2 November 2011
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl

Proast!

Met de klipper op de klippen?

De watersportcampagne ‘Hou je van water, dan kom je naar Fryslân’ binnen het raamwerk van ‘Beleef Friesland’ van Fryslân Marketing, de provincie Fryslân en het samenwerkingsverband van watersportondernemers Varen in Friesland is — zachtjes uitgedrukt — geen succes. Dat meldt Varen in Friesland in de Leeuwarder Courant van 1 november 2011.

Diezelfde krant staat vol met andere “mislukkingen” op het gebied van toerisme: de stoomtrein tussen Sneek en Stavoren, het culturele hoofdstad-project, Fryslân Ferbynt en de Friezenreünie, het Waddenzeekusttoerisme en nog een rijtje problemen.

Daarbij komt nog het gesodemieter met de toeristenbelasting, valse concurrentie van diverse door de overheid gesubsidieerde instanties, zoals Marrekrite (bekend van de gratis ligplaatsen) en het alsmaar groeiende pakket aan regels en procedures voor recreatie- en horecaondernemers.

Als je de problemen bestudeert kom je tot de conclusie dat bureaucraten struikelen over hun eigen niet te stuiten bureaucratie en vervreemd zijn van consument en producent. In Twitter-termen gesproken: “What’s happening?”

Enthousiastelingen als Max Kooijmans van de stoomtrein (heeft net het faillissement van zijn FSTM aangevraagd) en Jannewietske de Vries, gedeputeerde van toerisme en cultuur in Fryslân, liggen onder vuur. Het enthousiasme, het fanatisme, moeten we niet uit hun handen slaan, want feitelijk kunnen zij er niks aan doen dat zij hun projecten niet goed op de rails krijgen. Wat zij, en ook Paul van Gessel van Fryslân Marketing, tot nu toe voorelkaar hebben gekregen, moet je niet ongenuanceerd verachten. Zeker de medekoersbepaler van Fryslân Marketing, het bestuur van Varen in Friesland, moet dat niet doen.

Krik op wat je hebt, haal rendement uit de zogenaamde mislukkingen. Het voordeel van met een klipper op de klippen lopen is dat je weet welke kant je wél op moet. En dat is specials ontwikkelen: vakantieformules voor bepaalde interesse-, leeftijds- en validiteitsgroepen en bijzondere regio’s zoals de Waddenzeekust, Gaasterland, Friese Meren, de Friese Wouden en de Elfsteden. Vermoei een kitesurfer niet met een Polyvalk, een vogelaar niet met een kartbaan en een motorbootvaarder niet met een hotel.

Het bureau voor toerisme Friesland Holland komt in 2012 met een hele serie van die formules: van vrijheid-blijheid-concepten tot all-in-vakanties. De eerste formules worden januari 2012 op Boot Düsseldorf gelanceerd. In het buitenland is voor Friese toeristische ondernemingen nog heel veel te halen. We kunnen vooral goed concurreren met vaar- en fietsvakanties. Ondernemer, laat u zich niet in de put praten! Reageer, innoveer, creëer! Leun niet op Max of Jannewietske, want dan mis je óf de trein óf de boot.

Albert Hendriks, directeur Friesland Holland Tourist Information & Travel Service