Kritische blik op e-bikes. De ideale elektrische fiets is een persoonlijke keuze

Kritische blik op e-bikes. De ideale elektrische fiets is een persoonlijke keuze

Publicatiedatum: 17 maart 2015
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl

Kritische blik op e-bikes

De ideale elektrische fiets is een persoonlijke keuze

De meermaals onderscheiden, voor woon-werkverkeer bedoelde Batavus Razer werd in 2014 erkend als Goed Industrieel Ontwerp en werd in dat jaar ook bekroond met de prestigieuze GIO Special Award for Excellence in de categorie originaliteit. De mening van de vakjury: “De Razer slaat een brug tussen jeugd en elektrische fietsen, tussen de scooter en de fiets, maar ook tussen de bus en fietsen. Er is sprake van een integratie van een voertuig met aandrijving en opslag van de batterij, die mooi geïntegreerd is in het design. Het loopt mooi in elkaar over. Dit is origineel omdat het een nieuwe fase inluidt van elektrische fietsen, waarbij het een volwassen product is geworden dat ook in de segmentatie van de jeugd een plaats heeft.”
De meermaals onderscheiden, voor woon-werkverkeer bedoelde Batavus Razer werd in 2014 erkend als Goed Industrieel Ontwerp en werd in dat jaar ook bekroond met de prestigieuze GIO Special Award for Excellence in de categorie originaliteit. De mening van de vakjury: “De Razer slaat een brug tussen jeugd en elektrische fietsen, tussen de scooter en de fiets, maar ook tussen de bus en fietsen. Er is sprake van een integratie van een voertuig met aandrijving en opslag van de batterij, die mooi geïntegreerd is in het design. Het loopt mooi in elkaar over. Dit is origineel omdat het een nieuwe fase inluidt van elektrische fietsen, waarbij het een volwassen product is geworden dat ook in de segmentatie van de jeugd een plaats heeft.”

De verschillen in elektrische fietsen worden met de dag groter door de toepassing van nieuwe technologieën die we kennen uit de wereld van auto’s en motoren. Recente voorbeelden daarvan zijn e-bikes met een middenmotor van merken als Bosch (Duitsland) en Yamaha (Japan), hydraulische velgremmen en schijfremmen en navigatie in de bedieningsdisplay.

Er komen steeds lichtere e-bikes op de markt, richting 23 kg, maar ook zwaardere, tot 30 kg, door grote accu’s voor het afleggen van grote afstanden en luxe accessoires. Ter vergelijking: een sportieve toerfiets weegt de helft minder! Elektrotechniek betekent extra gewicht, vooral merkbaar bij het tillen op een fietsendrager of in een trappenhuis. Steeds vaker zie je op een show potentiële kopers van een e-bike de fiets eerst optillen voordat ze er een proefrit mee willen maken.

Trapondersteuning tot 175 km is geen zeldzaamheid meer, al gaat daar meer dan de helft van af bij flinke tegenwind of in heuvelachtig gebied. De grenzen worden steeds verder verlegd. In Duitsland crossen ze al met mountain e-bikes door de bossen en de speed e-bike, een type snorfiets die tot een snelheid van 45 km per uur je benen assisteert, is sterk in opkomst in het woon-werkverkeer.

Enorm keus
Tientallen fabrikanten maken fietsen met elektrische trapondersteuning; er zijn inmiddels honderden merken. E-bikes voor alle leeftijden, van super comfortabel tot ultra sportief, tijdloos of trendy, voor woon-werkverkeer, voor korte tochten en lange afstanden, voor mensen met een beperking (bijv. duofietsen) of puur voor transportdoeleinden (bak- en bezorgfietsen).

De grootste verschillen in normale e-bikes (max. 25 km per uur) zitten in de positie van de motor (voor, midden, achter) en de accu (in het frame, onder de bagagedrager of het zadel of in de kettingkast) én in de sensoren (bewegings- of rotatiesensor, trapkrachtsensor) en versnellingssystemen (handgeschakeld en traploos automatisch). Ook de actieradius verschilt enorm per fiets en type accu: van 40 tot 200 km.

De meermaals onderscheiden, voor woon-werkverkeer bedoelde Batavus Razer werd in 2014 erkend als Goed Industrieel Ontwerp en werd in dat jaar ook bekroond met de prestigieuze GIO Special Award for Excellence in de categorie originaliteit. De mening van de vakjury: “De Razer slaat een brug tussen jeugd en elektrische fietsen, tussen de scooter en de fiets, maar ook tussen de bus en fietsen. Er is sprake van een integratie van een voertuig met aandrijving en opslag van de batterij, die mooi geïntegreerd is in het design. Het loopt mooi in elkaar over. Dit is origineel omdat het een nieuwe fase inluidt van elektrische fietsen, waarbij het een volwassen product is geworden dat ook in de segmentatie van de jeugd een plaats heeft.”
De meermaals onderscheiden, voor woon-werkverkeer bedoelde Batavus Razer werd in 2014 erkend als Goed Industrieel Ontwerp en werd in dat jaar ook bekroond met de prestigieuze GIO Special Award for Excellence in de categorie originaliteit. De mening van de vakjury: “De Razer slaat een brug tussen jeugd en elektrische fietsen, tussen de scooter en de fiets, maar ook tussen de bus en fietsen. Er is sprake van een integratie van een voertuig met aandrijving en opslag van de batterij, die mooi geïntegreerd is in het design. Het loopt mooi in elkaar over. Dit is origineel omdat het een nieuwe fase inluidt van elektrische fietsen, waarbij het een volwassen product is geworden dat ook in de segmentatie van de jeugd een plaats heeft.”
De meermaals onderscheiden, voor woon-werkverkeer bedoelde Batavus Razer werd in 2014 erkend als Goed Industrieel Ontwerp en werd in dat jaar ook bekroond met de prestigieuze GIO Special Award for Excellence in de categorie originaliteit. De mening van de vakjury: “De Razer slaat een brug tussen jeugd en elektrische fietsen, tussen de scooter en de fiets, maar ook tussen de bus en fietsen. Er is sprake van een integratie van een voertuig met aandrijving en opslag van de batterij, die mooi geïntegreerd is in het design. Het loopt mooi in elkaar over. Dit is origineel omdat het een nieuwe fase inluidt van elektrische fietsen, waarbij het een volwassen product is geworden dat ook in de segmentatie van de jeugd een plaats heeft.”

De ideale e-bike
Om er achter te komen welke e-bike de ideale fiets is, is niet gemakkelijk. De ideale e-bike is niet de elektrische fiets van het jaar, gekozen door een of ander testpanel, maar de fiets die men zelf prettig vindt rijden met een accucapaciteit die iets meer dan genoeg is. Op een testshow als de Holland E-bike Show kan men allerlei e-bikes uitproberen om er achter te komen welke fiets dé fiets is.

Er is nog een manier om goed e-bikes te testen: op het het langste en meest gevarieerde fietstestparcours ter wereld: de 254 km lange Elfstedenroute. Potentiële kopers van een nieuwe e-bike rijden deze zeer gevarieerde route in het kader van een testarrangement van het bureau voor toerisme Friesland Holland in etappes met meerdere merken en modellen e-bikes om er achter te komen welke voor hun de beste elektrofiets is. De test-e-bikes worden op zo’n route beter op de proef gesteld dan in gangbare testen, omdat de test meerdaags is en onder alle weers- en beladingsomstandigheden.

Toeristen zijn dé gebruikstesters, de ervaringsdeskundigen. Heel vaak komen zij tot heel andere conclusies dan zogenaamde officiële en onafhankelijke testers van fietsers- en consumentenbonden en uitgeverijen. Subjectiviteit loert overal; 100% objectief testen is onmogelijk. De testen van consumentenorganisaties, vaak in combinatie met een bepaalde krant of website, zijn weliswaar zo eerlijk mogelijk uitgevoerd, maar vaak van korte duur, vaak maar één dag! Hun ‘elektrische fiets van het jaar’ kan onmogelijk een fiets voor iedereen zijn. Daarvoor zijn de verschillen in e-bikes veel en veel te groot.

Friesland Holland is onafhankelijke ervaringsdeskundige
Friesland Holland heeft in de loop der jaren als niet merkgebonden verhuurder én als pechhulpverlener, ook aan eigenaren van privéfietsen, een enorme ervaring met e-bikes opgedaan en unieke informatie verzameld. Alle ervaringen resulteerden in een niet door fabrikanten beïnvloedbare selectie van luxe huur e-bikes op basis van technische kwaliteiten van de fiets.

De meermaals onderscheiden, voor woon-werkverkeer bedoelde Batavus Razer werd in 2014 erkend als Goed Industrieel Ontwerp en werd in dat jaar ook bekroond met de prestigieuze GIO Special Award for Excellence in de categorie originaliteit. De mening van de vakjury: “De Razer slaat een brug tussen jeugd en elektrische fietsen, tussen de scooter en de fiets, maar ook tussen de bus en fietsen. Er is sprake van een integratie van een voertuig met aandrijving en opslag van de batterij, die mooi geïntegreerd is in het design. Het loopt mooi in elkaar over. Dit is origineel omdat het een nieuwe fase inluidt van elektrische fietsen, waarbij het een volwassen product is geworden dat ook in de segmentatie van de jeugd een plaats heeft.”
De meermaals onderscheiden, voor woon-werkverkeer bedoelde Batavus Razer werd in 2014 erkend als Goed Industrieel Ontwerp en werd in dat jaar ook bekroond met de prestigieuze GIO Special Award for Excellence in de categorie originaliteit. De mening van de vakjury: “De Razer slaat een brug tussen jeugd en elektrische fietsen, tussen de scooter en de fiets, maar ook tussen de bus en fietsen. Er is sprake van een integratie van een voertuig met aandrijving en opslag van de batterij, die mooi geïntegreerd is in het design. Het loopt mooi in elkaar over. Dit is origineel omdat het een nieuwe fase inluidt van elektrische fietsen, waarbij het een volwassen product is geworden dat ook in de segmentatie van de jeugd een plaats heeft.”
De meermaals onderscheiden, voor woon-werkverkeer bedoelde Batavus Razer werd in 2014 erkend als Goed Industrieel Ontwerp en werd in dat jaar ook bekroond met de prestigieuze GIO Special Award for Excellence in de categorie originaliteit. De mening van de vakjury: “De Razer slaat een brug tussen jeugd en elektrische fietsen, tussen de scooter en de fiets, maar ook tussen de bus en fietsen. Er is sprake van een integratie van een voertuig met aandrijving en opslag van de batterij, die mooi geïntegreerd is in het design. Het loopt mooi in elkaar over. Dit is origineel omdat het een nieuwe fase inluidt van elektrische fietsen, waarbij het een volwassen product is geworden dat ook in de segmentatie van de jeugd een plaats heeft.”

Friesland Holland is er achter gekomen dat bepaalde merken en modellen absoluut niet geschikt zijn voor lange afstanden, niet veilig, niet handig en niet all-weather-proof zijn. Daarom wordt gefocust op moderne en degelijke e-bikes, afkomstig uit meerdere landen. Fietsen die ook in meerdere Europese landen te koop zijn. Dat kunnen fietsen van een “goedkoop merk” zijn! De duurste e-bike is niet zonder meer de beste!

Ga naar de vakman
Friesland Holland verkoopt geen fietsen en adviseert ook niet bepaalde merken. Let op: sommige fietsverkopers adviseren merken en modellen waaraan zij het meeste verdienen of waarvan ze onbedoeld teveel hebben ingekocht of bewust hebben ingekocht om er mee te stunten. Natuurlijk mag u zich laten verleiden, maar probeer een elektrische fiets altijd uitgebreid uit vóór aankoop!

Verkoop en onderhoud kunt u het beste toevertrouwen aan de officiële dealers. Zij beschikken over de juiste apparatuur en gereedschappen. Een e-bike behoeft namelijk een goede instelling bij aflevering en vakkundig onderhoud. Koop liever geen e-bike in een bouw- of supermarkt. U kunt er moeilijk iemand ter verantwoording roepen als iets niet naar behoren functioneert en zeer specifieke informatie inwinnen. Bij een e-bike gaat het om een veelheid aan belangrijke details, om maatwerk en veiligheid. Een goed opgeleide en door de fabrikanten en toeleveranciers goed geïnformeerde en begeleide e-bikespecialist is hét aanspreekpunt voor grenzenloos fietsplezier.

Tweedehands
Al volgen de vernieuwingen van elektrische fietsen elkander in een hoog tempo op, dat betekent niet dat oudere e-bikes niet meer bruikbaar zouden zijn. Friesland Holland heeft in het kader van een proef luxe elektrofietsen van bekende Nederlandse merken in bedrijf die al jaren topprestaties leveren dankzij goed onderhoud. Twee fietsen rijden al zes jaar met dezelfde accu! Wie een nieuwe e-bike te duur vindt, kan met een gerust hart een aantoonbaar goed onderhouden gebruikte elektrische fiets van een bekend merk aanschaffen. Voor vervolgservice kan men bij de official dealer van het merk terecht.

Wie een nieuwe elektrische fiets te duur vindt, kan met een gerust hart een aantoonbaar goed onderhouden gebruikte elektrische fiets van een bekend merk aanschaffen. Voor vervolgservice kan men bij de official dealer van het merk terecht. Op de foto een Giant Twist Go Double Power LDS Trendy.
Wie een nieuwe elektrische fiets te duur vindt, kan met een gerust hart een aantoonbaar goed onderhouden gebruikte elektrische fiets van een bekend merk aanschaffen. Voor vervolgservice kan men bij de official dealer van het merk terecht. Op de foto een Giant Twist Go Double Power LDS Trendy.
Wie een nieuwe elektrische fiets te duur vindt, kan met een gerust hart een aantoonbaar goed onderhouden gebruikte elektrische fiets van een bekend merk aanschaffen. Voor vervolgservice kan men bij de official dealer van het merk terecht. Op de foto een Giant Twist Go Double Power LDS Trendy.