Friesland straat op Boot Düsseldorf 2018

Friesland straat op Boot Düsseldorf 2018

Sneker initiatief:

Friesland straat op Boot Düsseldorf 2018

SNEEK (NL) – Omdat een groep vaste deelnemers aan Boot Düsseldorf, met name watersportbedrijven uit Sneek en Lemmer, zich volkomen genegeerd voelt door het provinciale marketingbureau Merk Fryslân voor het oprichten van een Friesland-plein op de Duitse bootshow, creëert het nu zelf een Friesland-straat in hal 14.

Auke Wybesz Zeemanskoor uit Hindeloopen op Boot Düsseldorf. Info: www.aukewybesz.nl

Onder aanvoering van Roberto Schoenmaker uit Bolsward, die aan het Grootzand in Sneek Tip Fryslân runt, hebben vijftien bedrijven gisteren, donderdag 2 november 2017, besloten een uitnodigende straat te creëren, compleet met een coffeecorner, een shantykoor en informatrices. Ook een paar Sneker winkeliers, zoals Ideetje Wonen, hebben steun toegezegd.

Bar en blikvanger
De bar met hapjes en drankjes werd voorheen altijd gefinancierd door Merk Fryslân en geheel vrijwillig bemand door Harmen Ligthart en Bea Ligthart van het bekende Fryslân Culinair restarurant De Hinde, nu ook hotel, aan de haven van Hindeloopen. De Snekers willen het echtpaar weer benaderen voor support. Droge worst, kaas, berenburg en bier zullen door bekende Friese bedrijven als Heleen Sonnenbergs Weduwe Joustra worden geleverd.

De Lemsteraak van platbodembouwer en –verhuurder Heech by de Mar (Martin Koekebakker en Harry Koekebakker) zal dé blikvanger zijn. Mogelijk komt daar nog een gloednieuw elektrisch aangedreven motorjacht bij. Naast het traditionele zeilschip wordt de stand van Waterland Yachtcharter en Jachthaven van Trees en Jan Zetzema uit Monnickendam gepositioneerd. Jan Zetzema, afkomstig uit Grou, fungeert in ‘Holland’ als ambassadeur van Friesland. Waterland, één van de weinige deelnemers uit het westen, doet al jaren mee aan het plein van de Friezen.

Subsidie
Ten gunste van de collectieve uitstraling wordt in de Friese stands en in de tussenliggende gangpaden tapijt in de kleuren rood en blauw gelegd. Het Sneker team probeert alsnog, onder andere via politieke weg, financiële steun te krijgen voor de Friesland stijl bij de Stichting Regio Marketing Zuidwest Friesland (Ondernemersfonds) en bij Merk Fryslân. Met name het zich afzijdig houden door Merk Fryslân vinden de ondernemers storend. Wel is bekend dat er door het provinciale marketingbureau €7.500,- gereserveerd is voor aankleding van ‘Düsseldorf’, maar de Snekers zijn daar niet bij betrokken.

Overigens kunnen individuele exposanten met een eigen stand, buiten Merk Fryslân om, wel subsidie krijgen van de provincie als ze aan een bosje voorwaarden voldoen, dit in het kader van de bevordering van de export van Friese producten en diensten.

Koffie
Wat de sponsoring van de koffie betreft wordt gedacht aan de snelgroeiende, landelijk actieve koffieketen Doppio uit Joure. Sponsoring door het van oorsprong Friese, en nu in Duitse handen zijnde koffiemerk Douwe Egberts, ook in Joure, zit er niet in, zo bleek gisteren. Het merk lijkt de band met Friesland niet extra te willen benadrukken. Het schijnt in de Friese horeca volledig verdrongen door andere koffiebranders, zoals Doppio, Brandsma in Bolsward (Pelican Rouge, Brizzio Espresso, Bio Naturale en Ús Kofje), Peeze in Arnhem en het fameuze Italiaanse topmerk Lavazza, dat overal opduikt, nu ook bij de nieuwe klimtoren met petit restaurant van De Jongens van Outdoor in Appelscha.

Friesland Holland
Het bureau voor toerisme Friesland Holland uit Wolvega, dat jarenlang, tot 2017, een Friesland-plein in twee hallen organiseerde, participeert uit praktische overwegingen ook in het project van de Snekers. Friesland Holland richt zich in 2018 helemaal op het maximaal profijt halen uit Leeuwarden 2018 via een half miljoen toeristenkaarten (Friesland Holland Tourist Map) en een reisgids (Friesland Holland Travel Guide & Tourist Atlas), beide in vier talen. Bovendien is directeur Albert Hendriks ten tijde van Boot Düsseldorf, van 20 tot en met 28 januari 2018, ook actief op beurzen in Antwerpen en Brussel (als participant in de NBTC Holland-stand van standbouwer Rinse Dijkstra) en als journalist betrokken bij de opening van Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa, 26 en 27 januari 2018. Dat weekend is het laatste weekend van Boot Düsseldorf, dat zaterdag 20 januari om 10.00 uur de poorten opent en 28 januari om 18.00 uur sluit.

Meer info:
www.boat-duesseldorf.com
https://www.friesnieuws.nl/5573
www.sneekholland.nl
www.brandsmakoffie.nl
www.doppio-espresso.nl
www.lavazza.nl
www.boatcharterholland.nl

Vakantiebestemming Friesland:
www.provinciefriesland.frl

Arrangementen van bureau voor toerisme van Fryslân:
www.frieslandtravel.com

Gratis abonnement op Fries Nieuws:
www.friesnieuws.nl/aanmelden-nieuwsbrief

Traditionele blikvanger: de Lemsteraak van platbodemverhuurder Heech by de Mar van de familie Koekebakker in Heeg. Info: www.heechbydemar.nl

Al jaren bemannen Bea en Harmen Ligthart van restaurant en hotel De Hinde in Hindeloopen de Friesland-bar op Boot Düsseldorf. Info: www.dehinde-hindeloopen.jimdo.com

Sneker bedrijven als Weduwe Joustra sponseren de Friese aanwezigheid op Boot Düsseldorf, maar de Snekers vinden dat het marketingbureau van de provincie, Merk Fryslân, ook een bijdrage moet leveren en hen moet betrekken bij de presentatie in Duitsland.