Friesland Holland en Boat Charter Holland in veertien shopping malls in heel Duitsland!
Publicatiedatum: 1 oktober 2010
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl
8 en 9 oktober in Franken-Center in Nürnberg
WOLVEGA (NL) – De werving van toeristen voor het seizoen 2011 is bij Friesland Holland in volle gang. Het bureau voor toerisme investeert veel in nieuwe marketingconcepten, zoals tientallen interesseformules en daaraan gekoppelde websites, routekaarten, magazines, stands, advertenties en roadshows. De Duitse economie trekt aan. Friesland Holland presenteert zich volgende week in Nürnberg, midden tussen de wintersportbestemmingen, extra vroeg op jacht naar nieuwe boottoeristen en fietsers.
Fan Fryslân
Friesland Holland-directeur Albert Hendriks over de marketing van recreatie en toerisme in Friesland: “In het provinciehuis en het door de provincie gesubsidieerde Friesland Marketing in Leeuwarden is men druk met ‘Fryslân’ en ‘Fan Fryslân’. Daar kun je in het buitenland helemaal niks mee. Zij denken van wel. ‘Fryslân’ in plaats van Friesland is dé natte droom van nu aan de macht zijnde Friestalige politici die op stemmenjacht zijn. Maar dit is de werkelijkheid: toeristen naar Friesland lokken is een drietrapsproces. Een potentiële klant heeft speciale interesses, bijvoorbeeld fietsen. Hij zal altijd bij onze themastand met fietsvakanties en fietsen stoppen. Dan ziet hij dat wij Nederlanders zijn. Op elke standwand staat ons driekleurige Holland-logo. Pas in derde instantie komt Friesland in beeld met de unieke aantrekkelijkheden die de populaire activiteit van de klant in spe een extra dimensie moeten geven.”
Promotiebudget provincie
Hendriks: “De provincie moet bezuinigen. Wel, haal meer rendement uit minder promotiegeld door internationaal actieve promotieorganisaties en recreatieondernemingen, zoals
Friesland Holland, op basis van geleverde prestaties te steunen in de vorm van een bijdrage in de kosten. Dat werkt stimulerend in alle richtingen en je kunt met veel minder promotiegeld toe.”
Varen zonder vaarbewijs
Friesland Holland is annex met stunts. Deze zomer voer een promotieteam door Friesland met het opvallende zeiljacht F3 (Fast Frisian Fox). Opvarenden van afgemeerde boten kregen een tas met kaarten en vakantiegidsen. Albert Hendriks reed met een sloep door Duitsland.
“Dit soort activiteiten genereren waardevolle reacties. Als je in Duitsland met zo’n sloep op pad gaat, blijkt dat bijna niemand weet dat je voor onze boten geen vaarbewijs hoeft te hebben. Dus moet dat positieve nog nadrukkelijker in beeld worden gebracht. “
Uniek in Duitsland
De strategie om je daar te presenteren waar men je in eerste instantie helemaal niet verwacht, is zo succesvol, dat directeur Albert Hendriks de komende maanden maar liefst veertien grote overdekte winkelcentra in Duitsland in het showprogramma heeft opgenomen.
“Die enorme winkelparadijzen staan één keer per jaar — in de herfst, winter of voorjaar — een weekend helemaal in het teken van vakanties. Het draait vooral om de bevordering van vakantievieren in eigen land, Duitsland dus. Er is één buitenlandse exposant: Friesland Holland. Opvallender kan niet. We staan altijd op meerdere plekken. We hebben de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met presentaties in winkelcentra, ook buiten. Duizenden winkelende mensen passeren je stands. Machtig werk.”
Tussen wintersporthotels
Vrijdag 8 en 9 oktober 2010 staan Friesland Holland Tourist Information en de bootverhuurorganisatie Boat Charter Holland, één van de 30 interesseformules van Friesland Holland, ieder met een eigen infocenter in het Franken-Center in Nürnberg www.franken-center-nuernberg.de
“We staan daar midden tussen de aanbieders van wintersportvakanties. Dan vallen wanden met foto’s van varen op de Friese meren en fietsen langs de Elfsteden wel op. De Duitse economie trekt aan; daar kunnen wij van profiteren. Je moet er vroeg bij zijn, vooral omdat er beroepsgroepen zijn die heel vroeg hun vakanties moeten plannen.”
Friesland Holland-presentaties in shopping malls
1. Nürnberg: Franken-Center, 8-9 oktober 2010
2. Regensburg: Donau-Einkaufszentrum, 15-16 oktober 2010
3. Köln-Weiden: Rhein-Center, 22-23 oktober 2010
4. Chemnitz: Sachsen-Allee, 5-7 november 2010
5. Potsdam/Berlin: Stern-Center, 14-15 januari 2011
6. Mülheim an der Ruhr: Rhein Ruhr Zentrum, 21-22 januari 2011
7. Hamburg: Elbe-Einkaufszentrum, 28-29 januari 2011
8. Bad Oeynhausen: Werre-Park, 4-5 februari 2011
9. Jena: Goethe Galerie, 4-5 februari 2011
10. Dessau: Rathaus-Center, 11-12 februari 2011
11. Bremen: Weserpark, 18-19 februar 2011
12. Leipzig: Paunsdorf Center, 4-5 maart 2011
13. Erfurt: Thüringen-Park, 18-19 maart 2011
14. Leonberg/Stuttgart: Leo-Center, 25-26 maart 2011