Friese ondernemer wereldwijd marktleider met Mini-Z racewagens
Door redacteur Albert Hendriks, 9 januari 2025
Friese ondernemer wereldwijd marktleider met Mini-Z racewagens, mede dankzij Max Verstappen
OLDEMARKT/WOLVEGA (NL) – In het Overijsselse Oldemarkt, nabij de Friese grens, scheuren ze met raceauto’s, waaronder Formule 1, met snelheden tot 90 km per uur dwars door een voormalige drukkerij. Circuitbaas Gert Koopstra uit Wolvega — waar de gemeente moeilijk deed over het muisstille circuit en de online winkel en daarom in Oldemarkt onderneemt — ziet er op veilige afstand op toe dat niemand crasht. De grand prix-baan is volgens de aanwezige coureurs uit Nederland, België en Duitsland de grootste en mooiste ter wereld, mede vanwege de omringende werkplekken voor de constructeurs. Onder hen truckers met een Scania-shirt en andere veelrijders.
Net als professioneel autocoureur Oscar Piastri eens lang deed, leren ze racen in op afstand radiografisch bestuurbare, onbemande nagemaakte racewagens op het schaalformaat 1:28. Dat betekent dat iedere 28 cm van het origineel 1 cm in miniatuur is. Grijpbare autootjes als de RB 20 van Max Verstappen bijvoorbeeld moet je met de feeling en het gereedschap van een hartchirurg in elkaar zetten. Een pacemaker plaatsen lijkt eenvoudiger dan een motor op het platform monteren. Banden wisselen? Maak de juiste keuze, want anders ligt jouw wagen in de Tarzan-bocht als een kever in het bos op z’n rug. In totale onmacht dus. De juiste vleugelvoering is ook van belang om de juiste balans tussen luchtweerstand en wieldruk te vinden. Alles draait om controle over de kleinste onderdelen, net als in het grote echt.
Groei
“Juist dat lokt nieuwe rijders,” weet de 38-jarige Koopstra, in het dagelijks leven onderhoudstechnicus bij Koopman International BV, een giga importbedrijf in Emmeloord dat winkelketens van handelswaar voorziet. In 2020 pakte hij, na vele jaren hobbymatig geracet te hebben, de miniracerij professioneel op, inclusief een webshop, Mini-Zshop.nl. Met leveringen in 31 landen heeft de Wolvegaster inmiddels één van de grootste miniatuurautowebwinkels ter wereld.
Na evenementen en handeltjes in buurthuizen streek hij in 2021 neer in de oude, maar nog mooie bedrijfspanden van de grote formulierendrukkerij Oldemarkt aan de Weerdijk in het dorp aan de rand van Nationaal Park Weerribben-Wieden. Koopstra is momenteel actief op 300 vierkante meter op de eerste verdieping. In het nieuwe jaar wordt er 300 vierkante meter aan toegevoegd.
De vertrekken voor magazijn, racebaan en administratie huurt hij van Klaas ten Veen die met zijn zoon Dylan een grote rijwielzaak in hetzelfde bedrijfspand heeft, maar dan op de begane grond. Koopstra wilde graag nieuwbouw plegen in Wolvega, maar de Gemeente Weststellingwerf deed naar zijn zeggen vooral moeilijk. Om zijn drang naar expansie letterlijk en figuurlijk inhoud te geven en kansen te pakken, die hem mede door de enorm toegenomen populariteit van de Formule 1-racerij in de sneakers werden gestopt, besloot hij eind dit jaar voor Oldemarkt te kiezen. “Ik zit hier al en ben hier ook voor elke Europeaan goed vindbaar en bereikbaar.”
Nederlands kampioenschap
Momenteel telt Nederland zo’n 900 rijders, onder andere actief in de klassen F1, Stock, 2500, Modified en Superstock. Deze categorieën zijn ook de officiële wedstrijdklassen voor het Nederlands Kampioenschap, dat in 2025 voor de vijfde keer wordt gehouden. Om kampioen in een klasse te worden moet je vijf keer per jaar op vijf verschillende circuits in Nederland aan de start verschijnen met een volle Lithium-ion-polymeer-accu. De deelnemende coureurs komen niet zoals Verstappen en vele andere topsporters uit belastingparadijsjes als Monaco, maar gewoon om de hoek, ook uit volksbuurten.
Miniracen is niet duur
Miniracen is een bloedserieuze sport, maar veel geld gaat er niet in om. Een zakformaat rallywagen Toyota GR Supra TRD Aero Version MINI Z AWD (vierwielaandrijving) heb je al voor €250,-. Daarmee kun je in Oldemarkt, waar het circuit iedere maand gewijzigd wordt, jarenlang racen. De fanatiekelingen, de heren die met angstaanjagende precisie en geduld hun wagens opvoeren, spenderen pakweg €800,- aan hun karretje. Ze zijn de ideale partner voor vrouwen die na het sluiten van het huwelijks- of samenlevingscontract, en – eventueel – een paar succesvolle bevruchtingen, met rust gelaten willen worden. De mannen jagen, als ’t even kan meerdere keren per week, in alle stilte hun Kyosho’s, Atomic’s, PN’s, RTRC’s en GL’s over de baan.
Hyperfocus
Dames zie je er niet, want kwekken gaat je direct nekken. De coureurs zijn hyper geconcentreerd: stuk voor stuk Verstappens die soms net zo heftig reageren als Max. Flik het niet met een bloedgang door te rijden als de sirene gaat en er omgeroepen wordt dat een auto op de kop op de schuimbaan ligt. Als de mededeling ‘baan is weer veilig’ luidt, mag je het gaspedaal weer intrappen. In deze miniatuurracerij is dat geluidloos beheersd zenden. Zoef, zoef, tot het tijd is voor een pitstop. Geen bandenwissel, maar een gehaktbal of hamburger. Dat is zo’n beetje hét verschil met de 1:1 racerij.
Meer info:
Meer foto’s en nieuws: