Treinen Friese Modelbaan Club

Friese Modelbaan Club organiseert verkoopbeurs in Leeuwarden

Door Albert Hendriks, 11 november 2024

Friese Modelbaan Club organiseert internationale verkoopbeurs in Leeuwarden

LEEUWARDEN (NL) – Van opgespoten fotomodellen worden liefhebbers van kleine treintjes niet opgewonden, maar zien ze een fraai gelijnd modeltreinstel of een locomotief met een imposant voorkomen, dan zijn ze niet te houden. Neem nu de uit Zwitserland afkomstige en in het Friese Woudsend wonende journalist Hans Betz. Hij, 76, draait nu al warm voor de verkoopbeurs die de Friese Modelbaan Club 23 november 2024 van 10.00 tot 17.00 uur houdt op het adres Jupiterweg 20 in Leeuwarden. En waarschijnlijk ziet Ed Nijpels, de voormalige Commissaris van de Koningin in Fryslân, er ook naar uit. Die had een compleet spoorwegemplacement in zijn woonboerderij in Dijken bij Langweer.

Treinen Friese Modelbaan Club

Hans Betz uit Woudsend. Eigen foto Hans Betz.

Betz is al vanaf zijn zesde aan het sporen en, evenals als de meeste leden van de in 1981 opgerichte Leeuwarder vereniging, één van de laatsten der Mohikanen. De jeugd is niet geïnteresseerd of weet gewoon niet hoe leuk treinen door je huis laten rijden is, denkt Betz. Hij heeft de taak op zich genomen om samen met secretaris Christiaan De Bruin en clublid Wijbe Wouda jonge modeltreinliefhebbers naar de Friese hoofdstad te lokken.

Nieuwe treinen

Denk nu niet dat als de gemiddelde leeftijd van de modelspoorfans aan de hoge kant is, de treinen ook allemaal wel ouwe meuk zullen zijn. Volgens Betz telt West-Europa wel tien treinstel- en locomotieffabrikanten die jaarlijks met nieuw materieel op de markt komen. Een Lelylijntje aanleggen moet voor de Friese modelbouwers geen punt zijn.

“Märklin is na financiële problemen en een faillissement, veroorzaakt door roofdieren, overgenomen door de familie Sieber van de speelgoedfabrikant Simba Dickie. Inmiddels is Märklin weer op de weg naar succes. De belangrijkste merken die bij Märklin horen zijn TRIX en de tuinspoorfabrikant LGB (Lehmann Gartenbahn). ROCO en Fleischmann zijn samengevoegd en produceren in Duitsland en Oostenrijk. PIKO, een bedrijf uit de voormalige DDR, produceert in Oost-Duitsland en laat ook in China treinen maken. BEMO is een Duits bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in Duitse en Zwitserse smalspoorbanen. Liliput tenslotte is een Oostenrijks bedrijf met Duitse en Zwitserse modellen.”

De gangbare spoorformaten en schalen voor 16 Volt wisselstroom en 12 Volt gelijkstroom zijn H0 (half nul) 16,5 mm / 1:87; TT (Top Table) 12 mm / 1:120; N 9 mm / 1:160; Z 6,5 mm / 1:220 en G 45 mm / 1:22.

“Er zijn nog andere spoorformaten, maar deze zijn nauwelijks meer vertegenwoordigd op de markt,” weet Betz die op de show in Leeuwarden een grote verkoopstand heeft. “Ik moet gezien mijn leeftijd en de beschikbare ruimte voor een kleinere opzet kiezen.”

Krokodil

Betz heeft zijn modeltreinenbusiness onder de noemer van Swiss Crocodile gebracht. En wie is of wat is die Zwitserse krokodil? “De krokodil is de beroemdste elektrische locomotief van Europa. Deze werd begin jaren 20 van de vorige eeuw in gebruik genomen en heeft zware goederentreinen over de Gotthard vervoerd. Tegenwoordig is ze nog steeds te zien bij SBB Historic en in het Verkehrshaus der Schweiz in Luzern. Ik heb nog twee Märklin-modellen van krokodillen, te zien op de beurs in Leeuwarden.

Meer info:

www.friesemodelbaanclub.nl

www.swisscrocodile.nl (modeltreinensite van Hans Betz)

www.sbbhistoric.ch (Zwitserland)

www.verkehrshaus.ch/startseite.html (Zwitserland)

www.modelspoormuseum.nl (Sneek)

www.facebook.com/modelspoormuseum.nl

 

Meer foto’s:

www.facebook.com/friesnieuws

Treinen Friese Modelbaan Club Leeuwarden

Stations, sporen en treinen, onder andere in Friesland. Foto: Hans Betz.

Treinen Friese Modelbaan Club LeeuwardenTreinen Friese Modelbaan Club Leeuwarden

 

Krokodil van Zwitserse spoorwegen (model).

Als Hans Betz uit Woudsend het over zijn Zwitserse krokodil heeft, dan heeft hij het niet over zijn schoonmoeder, maar over dit model van een ‘Krokodil Lokomotiv’ uit Zwitserland. Foto: Hans Betz.