Fries Bureau voor Toerisme terug van weggeweest
Publicatiedatum: 5 Juni 2012
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl
Dankzij Friesland Holland
WOLVEGA (NL) – Het onafhankelijke bureau voor toerisme Friesland Holland staat als een huis. Maar de verwarring rond de door de provincie gesponsorde promotiebureaus is groot sinds de naam VVV Fryslân ingetrokken is en vervangen door Tourist Info Fryslân. Ook plaatselijke VVV’s begrijpen niets van het “geklooi” in Leeuwarden. Een groot deel van de Friese toeristenkantoren is daarenboven ook niet aangesloten bij de VVV.
De als dienstencentrum voor Friese VVV-kantoren opgezette VVV Fryslân heeft de koers plots gewijzigd. 23 April 2012 werd de naam veranderd in Stichting Tourist Info Fryslân. Maar er is al een eveneens door de provincie ondersteund promotiebureau, Fryslân Marketing, met grotendeels dezelfde activiteiten. Geld zat op het provinciehuis of een eigenzinnige VVV-directeur? Dat de voormalige VVV Fryslân kantoor houdt bij VVV Leeuwarden met deels dezelfde medewerkers maakt de verwarring helemaal compleet.
Fries Bureau voor Toerisme
Directeur Albert Hendriks van Friesland Holland Tourist Information, het oudste, meestomvattende en subsidieonafhankelijke bureau, heeft genoeg van de naäperij en de vele vragen over hoe het allemaal zit. Hij zet zijn organisatie op de Nederlandse en Vlaamse markt ook neer als Fries Bureau voor Toerisme, als ondertitel van Friesland Holland.
“Een al 16 jaar bestaand bureau dat stabiel, crisisbestendig is, onderzoekt, ontwikkelt, promoot en vakanties in Friesland verkoopt en uitvoert. De vertrouwde handelsnaam Friesland Holland Tourist Information & Travel Service blijft gewoon bestaan vanwege de vele activiteiten buiten de Nederlandstalige markt. We adverteren in Nederlandstalige dagbladen met ‘Friesland Holland, het bureau voor toerisme van Fryslân.”
Drie promotieorganisaties
In Fryslân zijn met de komst van Tourist Info Fryslân (ex-VVV) in april 2012 drie de hele provincie bestrijkende marketing- en promotieorganisaties actief: één particuliere ongesubsidieerde, Friesland Holland Tourist Information in Wolvega, en twee gesubsidieerde, Fryslân Marketing en Tourist Info Fryslân in Leeuwarden.
De oudste en inmiddels meest omvattende, Friesland Holland, werd in 1996 opgericht door de Friese journalist Albert Hendriks. Rond 2000 deed het maar liefst 60 medewerkers tellende Noord Nederlands Bureau voor Toerisme (NNBT) in Drachten — met miljoenen gesponsord door de provincies Fryslân, Groningen en Drenthe — officieel de toeristische marketing van Friesland. In 2003 ging de directe concurrent van Friesland Holland failliet. Het snelgroeiende exportgerichte promotiebureau in Wolvega werd zelfs meermalen geboycot door het NNBT.
De Friese overheid hielp daarop in 2004 Fryslân Marketing in het zadel en recent, in 2012, Tourist Info Fryslân. Fryslân Marketing manifesteert zich als “marketing en promotieorganisatie die als doel heeft om het toeristisch en zakelijk reisverkeer in en naar Friesland te bevorderen”. Tourist Info Fryslân zegt een nieuwe organisatie te bouwen “waar vraag en aanbod van toeristische informatie bij elkaar komen.” De activiteiten van Fryslân Marketing en Tourist Info Fryslân zijn vrijwel identiek.
Voor de toerist
Friesland Holland treedt naar buiten als een internationaal opererend toerisme- en marketingbureau met een eigen onderzoeks- en ontwikkelingspoot, een uitgeverij van reisgidsen en regiokaarten en een reisorganisatie. De onderneming groeit ieder jaar, vooral door de stijgende verkoop van routegeoriënteerde all-in-arrangementen met veel service (dagelijks bagagetransport en pech-onderweg-service) en deelnames door bedrijven. Bij Friesland Holland zijn momenteel meer dan 600 toeristische bedrijven en winkels aangesloten. Gezien de activiteiten is Friesland Holland verreweg de grootste promotieorganisatie en de enige die niet afhankelijk is van subsidies.
Info: www.frieslandtouristinformation.nl
www.hollandtraditionalsailing.nl