Fietsen zonder kopzorgen? Draag helm met incasseringsvermogen!
Nieuwsbericht van redacteur Albert Hendriks 7 januari 2025
Fietsen zonder kopzorgen? Draag een high-performance helm met incasseringsvermogen!
WOLVEGA (NL) – E-bikers die hersens hebben, trots zijn op hun schedel, wordt aangeraden een heel goede fietshelm te dragen. Velen moeten er echter niks van hebben omdat de kunststof hoofdbescherming niet fijn zou zitten, niet luchtig zou zijn of omdat men denkt bij de geboorte al te zijn uitgerust met een onkreukbaar schild om zijn bestuurs- en coördinatiecentrum. Daardoor blijven artsen op de Spoedeisende Hulp (SEH) met een heleboel kopzorgen zitten. Want wat is er loos?
In Nederland zijn fietsongelukken verantwoordelijk voor meer dan 70% van alle ernstig gewonde verkeersdeelnemers. In 2023 werden 76.400 fietsers behandeld op de Spoedeisende Hulp als gevolg van een verkeersongeval. Ruim twee op de vijf fietsers was 55-plusser en 12 procent was 12 tot en met 17 jaar oud. In 70% van alle gevallen was er sprake van een eenzijdig ongeval en in bijna twee derde van alle fietsongevallen ontstond ernstig letsel. Ook was er in één op de zes gevallen sprake van hersenletsel, waar dit bij 55-plussers zelfs één op de vijf gevallen betrof. Dit benadrukt de dringende noodzaak voor een verhoogd gebruik van helmen om het risico op ernstig hoofdletsel te verminderen, ook in het relatief rustige Friesland met veel vrij liggende fietspaden.
Valpreventie en bescherming
De ene helm is de andere niet. Een helm dragen was nog nooit zo comfortabel en veiligheidverhogend als nu. Stap maar eens een moderne fietsenzaak binnen. Veel fietsenmakers hebben zich verdiept in de nieuwste technologieën die in een helm kunnen zitten om de gevolgen van zowel lineaire als roterende botsingen tot een minimum te beperken. Een frontale botsing met een boom of tegen de zijkant van een auto, of rollend over straat gaan, het maakt heel wat uit.
Hersenbeschermingssysteem MIPS
De fabrikanten hebben verschillende hersenbeschermingssystemen ontwikkeld, waarvan MIPS het bekendste is. MIPS staat voor Multi-directional Impact Protection System. Een MIPS-helm, bijvoorbeeld van het grote en degelijke Duitse merk ABUS, heeft een wrijvingsarme laag die tussen de buitenschaal en de voering van de helm zit. Die ‘low friction layer’ fungeert zelfstandig, dat wil zeggen dat die laag bij het opzetten van de helm een sterke vaste positie op het hoofd ingenomen heeft. Eenvoudig gezegd maakt de zachte laag het mogelijk dat bij een harde confrontatie de helm kan verschuiven ten opzichte van het hoofd en dat in alle richtingen waar de klappen zullen vallen. Op deze manier wordt de kans op hersenschade enorm verkleind, dit vergeleken met een simpele stugge helm. Die geeft harde kinetische schokken, bijvoorbeeld van opzij, direct aan de schedel door, met alle nare gevolgen vandien. In feite is MIPS een technische oplossing van een groot medisch probleem op basis van denkwerk van de Zweede hersenchirurg Hans von Holst.
Uitstekend alternatief: KenitiCore
Het Belgische helmenmerk Lazer, dat flink moest betalen voor toepassing van MIPS in haar producten, heeft een effectief alternatief voor MIPS bedacht in samenwerking met veldrijder en wegwielrenner Wout van Aert en zijn maten. KinetiCore heet de vondst, bestaande uit in de helm geïntegreerde kreukelzones. De botsingsenergie wordt opgevangen door vele verschillende onafhankelijk functionerende kussentjes die kunnen vervormen en scheuren. Als dat is gebeurd moet de helm uiteraard vervangen worden.
Nog meer comfort
De e-bike- en high-speed-pedelec-helmen van op impactbescherming gerichte fabrikanten zijn niet alleen mooi geworden — soms bijna modieus — maar bieden tegenwoordig ook allerlei leuke extra’s aan: LED-verlichting voor en achter in allerlei gradaties, een vizier, oorbescherming, een winter kit of een geïntegreerde regenhoes.
Prijzen
De prijzen van de beste helmen lopen uiteen van €100,- tot €230,-.
Meer info:
www.abus.com/nl/Assortiment/Fietshelmen
Zonder kopzorgen fietsen langs de Friese Elfsteden (Elfstedenroute):