Worden campers goedkloper?

Camperverhuurders in problemen: worden kampeerauto’s goedkoper?

Door Albert Hendriks, 3 november 2024

Camperverhuurders in Duitsland onderuit: worden 1100 kampeerauto’s op Nederlandse markt gedumpt?

WOLVEGA (NL) – In Nederland zal de stijging van de verkoop van nieuwe campers aanhouden, als we de brancheorganisatie  Kampeer en Caravan Industrie (KCI) en de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) mogen geloven. Bijna 200.000 kampeerauto’s rijden er nu in Nederland rond. Het merendeel, bijna 98%, valt in de gewichtsklasse van maximaal 3.500 kg (max. toegestane massa, personenwagenrijbewijs). Jaarlijks worden er zo’n 40.000 kampeerauto’s tweedehands verhandeld. Nieuwe, maar ook gebruikte campers zijn tijdens en na de coronaperiode erg populair geworden en enorm in prijs gestegen. Een gangbare halfintegraal camper, een bestelwagenchassis met opbouw van 7 meter, kost nieuw tussen de €90.000,- en €120.000,-. Voor jonge occasions moet al gauw €70.000,- afgetikt worden. Maar daar kan begin volgend jaar wel eens flink verandering in komen. 17 Oktober 2024 is namelijk voor Duitslands grootste camperverhuurbedrijf, Roadfans met een park van meer dan 1.100 nieuwe en nog maar een jaar tot twee jaar gebruikte campers, surséance van betaling aangevraagd. Insolventie is vaak het voorportaal van een faillissement. De wagens van Roadfans komen waarschijnlijk massaal naar Nederland, onder andere naar Friesland, omdat ze in Duitsland minder goed te slijten zijn. Naar verluidt is in Duitsland ook al sprake van overproductie van campers.

Worden campers goedkloper?

De Weinsberg CaraCompact 600 MEG Edition Pepper van Fries Nieuws uit de verhuurvloot van Roadfans (www.roadfans.de Mönchengladbach), gekocht bij Knaus en Weinsberg dealer Swart Campers in Wijckel bij Balk (Gaasterland). Foto: Albert Hendriks Fries Nieuws.

Problemen in Duitsland raken ook Nederland

Ook de verhuurders Off, voorheen Camper Boys, en Plugvan, gingen onderuit. Oorzaak van de slechte gang van zaken in de Duitse camperverhuur: snel dalende interesse voor huur na de coronaperiode, veel te laag rendement uit verhuur door fors gestegen prijzen van nieuwe campers, hoge personeelskosten, geheel verkeerde inschatting van de kampeermarkt en de economische recessie in Duitsland. Die teruggang wordt momenteel aangewakkerd door de problemen bij het Volkswagenconcern.

De genoemde factoren spelen ook in Nederland of gaan daar op korte termijn spelen, deels als gevolg van de intensieve interactie tussen Nederland en Duitsland qua bedrijvigheid, zeker wat de camper- en caravanmarkt betreft. Een bijkomend groot probleem in Nederland: er is bijna nergens nog winterstalling voor een camper of caravan te vinden.  Ook heel veel Nederlanders huurden campers bij Roadfans. De jonge onderneming had meerdere vestigingen nabij de Nederlandse grens. De campers konden heel modern uitsluitend online geboekt en digitaal afgehaald worden op 13 locaties in Duitsland.

Friesland

De grote Friese camperhandelaren betrekken al jaren jonge kampeerwagens van Duitse verhuurbedrijven — zoals Roadfans — bij voorkeur van Duitse makelij, zoals Bürstner, Knaus, LMC, Dethleffs en Weinsberg. De redactie van Fries Nieuws schafte een jaar geleden een reportagewagen, een één jaar oude Weinsberg camper uit de stal van Roadfans aan. De overtollig geworden wagen, gekocht bij Swart Campers in Wyckel bij Balk, was als gloednieuw en had maar een paar duizend kilometer op de teller. Toen zat het in 2018 opgerichte Roadfans al in de problemen door de ongefundeerde snelle expansie over heel Duitsland, met tegenvallende verhuuropbrengsten als gevolg.

Taekema Campers

In Friesland is de handel in gebruikte Duitse campers big business. Taekema Campers, De Werf 32 in Gorredijk is een grote speler. Verkoper Laurens Snoeijer (foto) heeft meer dan 60 motorhomes gebruiksklaar staan. Foto: Albert Hendriks Fries Nieuws.

Extra info:

Top 5 nieuwe campers verkoopperiode januari-juni 2024:

Adria 264 (stuks) – 16,7% (marktaandeel)

Hymer-groep (vele merken, waaronder Bürstner) 147 – 9,3%

Capron-groep (Sunlight & Carado) 146 – 9,2%

Knaus/Weinsberg 123 – 7,8%

Dethleffs 84 – 5,3%

1-4-2024 telde Nederland 615.981 caravans en 193.135 campers

Grote Friese camperbedrijven:

www.taekemacampers.nl (Gorredijk, verkoop)

www.swartcampers.nl (Wyckel/Balk, verkoop en verhuur)

www.noorderzon-campers.nl (Wolvega, verkoop en verhuur)

www.campertalsma.nl (Dronryp, verkoop)

www.campernet.nl (Drachten, verkoop)

www.ccrlemmer.nl (Lemmer, verkoop en verhuur)

www.boschcarservicearum.nl (Arum, verkoop)

www.vandrogen.nl (Leeuwarden, verkoop)

www.veneboercampers.nl (Drachten, verkoop)

www.a7campers.nl (Sint-Nicolaasga, verkoop en verhuur)

 

Meer foto’s:

www.facebook.com/friesnieuws

Weinsberg Camper

Worden de afgelopen jaren fors in prijs gestegen campers nu goedkoper door tegenvallende verhuur, marktverzadiging en overproductie? De eerste signalen zijn er gezien de flinke kortingen die fabrikanten en officiële dealers bieden bij aankoop van een nieuwe wagen. Foto: Albert Hendriks Fries Nieuws