Boot Düsseldorf boeit beginners met watersportexperiences en podiumprogramma’s

Boot Düsseldorf boeit beginners met watersportexperiences en podiumprogramma’s

Publicatiedatum: 1 februari 2013
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl

Door slecht weer en staking vliegveld minder bezoekers uit het buitenland

Aquanaut Yachting Holland BV uit Sneek is één van de Nederlandse werven die, om de marketingkosten te drukken, alleen naar Boot Düsseldorf gaan en niet naar Boot Holland in Leeuwarden. Een 25-tal Nederlandse werven heeft hierover afspraken gemaakt, maar het lijkt volkomen averechts te werken. Een nieuwe generatie jachtbouwers is opgestaan en neemt op Boot Holland (8-13 janunari 2013) de plaatsen van de oude garde in.
Aquanaut Yachting Holland BV uit Sneek is één van de Nederlandse werven die, om de marketingkosten te drukken, alleen naar Boot Düsseldorf gaan en niet naar Boot Holland in Leeuwarden. Een 25-tal Nederlandse werven heeft hierover afspraken gemaakt, maar het lijkt volkomen averechts te werken. Een nieuwe generatie jachtbouwers is opgestaan en neemt op Boot Holland (8-13 janunari 2013) de plaatsen van de oude garde in.

DÜSSELDORF (D) – ’s Werelds grootste jacht- en watersportbeurs, Boot 2013 in Düsseldorf, is zondag 27 januari afgesloten met 226.300 bezoekers. Volgens de beursorganisatie gaf de show, de grootste van Europa, de branche de stimulans waarop men hoopte.

Het verloop van boot Düsseldorf 2013, de watersportbeurs die zaterdag 19 januari begon en op zondag 27 januari na negen dagen ten einde liep, kenmerkt zich door goede zaken voor het merendeel van de exposerende bedrijven, en dat ondanks de zeer moeilijke omstandigheden. Sneeuw, ijs en stakingen bij de grote luchthaven van Nordrhein-Westfalen zorgden dat dit jaar veel watersportfanaten uit binnen- en buitenland de beurs niet konden bezoeken. Toch wisten in totaal nog 226.300 bezoekers de weg naar de beurshallen in Düsseldorf te vinden om informatie in te winnen en orders te plaatsen bij 1.674 exposanten uit 63 landen. In 2012 waren er 246.700 bezoekers.
“De omstandigheden konden voor een beursevenement dat zich vooral op eindgebruikers richt, amper slechter zijn. Gedurende meer dan de helft van de beursdagen kon het beursterrein door de weersomstandigheden met moeite worden bereikt. Veel internationale gasten die vluchten hadden geboekt, moesten hun geplande boot-bezoek annuleren. Toch hebben we de verwachtingen van onze exposanten kunnen vervullen,” resumeerde Werner Matthias Dornscheidt, voorzitter van de directie van Messe Düsseldorf. “De eerste beursdag en het tweede weekend zijn uitstekend bezocht. En de bezoekers die wel zijn gekomen, hadden de financiële mogelijkheid om de branche de stimulans te geven waarop deze hoopte.”

Duitse watersportmarkt stabiel
“Bij de exposanten stond naast de verkoop ook het onderhouden en aanknopen van contacten centraal met het oog op de zakendeals na afloop van de beurs. Beide doelstellingen werden bij boot 2013 bereikt, gedeeltelijk zelfs al tijdens de eerste beursdag,” licht Jürgen Tracht, directeur van de Bundesverband Wassersporstwirtschaft ‘BVWW’ (watersportbranche) uit Keulen, toe.
“De Duitse boten- en watersportmarkt is zoals te verwachten viel de meest stabiele en vitale watersportmarkt van Europa. Daar komt bij dat de internationale branche zich wat de deelname aan Boot Düsseldorf betreft niet alleen beperkt tot het organiseren van beursactiviteiten, maar de beurs ook gebruikt voor de presentatie van jachtpremières en noviteiten. En dat is waar bezoekers naar op zoek zijn en wat de beurs zo aantrekkelijk maakt.”

Jetten Yachting (voorgrond) en Brandsma Jachten (achtergrond), beide lid van het zogenaamde ‘motorbootkartel’, stonden ook op Boot Düsseldorf en laten Boot Holland in Leeuwarden links liggen. Ze vinden dat Boot Düsseldorf niet gemist kan wordenn en Boot Holland wel, omdat Duitsland een belangrijk afzetgebied voor hen is en Boot Düsseldorf een wereldwijde uitstraling heeft.
Jetten Yachting (voorgrond) en Brandsma Jachten (achtergrond), beide lid van het zogenaamde ‘motorbootkartel’, stonden ook op Boot Düsseldorf en laten Boot Holland in Leeuwarden links liggen. Ze vinden dat Boot Düsseldorf niet gemist kan wordenn en Boot Holland wel, omdat Duitsland een belangrijk afzetgebied voor hen is en Boot Düsseldorf een wereldwijde uitstraling heeft.

Tegenvallers
Tracht benadrukt echter ook, dat exposanten die volledig afhankelijk zijn van de directe verkoop van hun producten op de beurs, en zodoende van hoge bezoekersaantallen, dit jaar minder succesvol dan andere jaren waren. Dat gold voor een deel van de watersportaccessoiremarkt en de handel in duiksportartikelen, maar ook voor enkele charteraanbieders die op een grote bezoekersstroom rekenden.
Henk de Boer Watersporttechniek uit het Friese Bakhuizen, een grote standhouder op Boot, bevestigt een gedaalde verkoop door minder bezoekers. “Mensen die een boot willen kopen, gaan wel naar Düsseldorf, weer of geen weer. Maar verkopers van toebehoren, zoals wij, zijn afhankelijk van bezoekersaantallen. Komen er 10% minder bezoekers, dan draaien wij een 1o% lagere omzet.”

Boten tot 16 meter
Bij Boot was er vooral aandacht voor innovatieve producten die tegelijkertijd comfort, kwaliteit en duurzaamheid boden. Dat gold voor het gehele aanbodspectrum. De zaken binnen het boten- en jachtensegment verliepen goed. Dit geldt zowel voor zeilboten als motorboten. Volgens de BVWW trekt de vraag naar kleine gemotoriseerde sportboten tot zeven meter lengte weer aan. Ook aanbieders van kwalitatief hoogwaardige, waardevaste motorjachten uit het middensegment tot 16 meter, konden goede verkoopsuccessen noteren.

Vaarbewijsvrij varen in Duitsland verruimd
De botenmarkt verwacht een sterke impuls van de nieuwe regeling waarbij boten met motoren tot 15pk in Duitsland zonder vaarbewijs mogen worden bestuurd. In de themawereld ‘Wassersport mobil’ verdrongen de bezoekers elkaar om informatie in te kunnen winnen over deze regeling en over de grote verscheidenheid aan boten met een gewicht van maximaal drie ton die met een 15pk-motor uitgerust kunnen worden. De regel is vijf pk per ton waterverplaatsing.

Super Yachts
Ook in de handel in grote en luxueuze jachten zit weer beweging. In beurshal 6 waaide een frisse wind. De branche registreerde een stijgende interesse, noteerde vele goede gesprekken en talrijke aankopen.

De stand van Jetten uit Sneek (twee boten, links en rechts van de trap). Geheel links een witte Sturiër motorjacht van Jachtwerf Volharding uit Stavoren.
De stand van Jetten uit Sneek (twee boten, links en rechts van de trap). Geheel links een witte Sturiër motorjacht van Jachtwerf Volharding uit Stavoren.

Boten op de eerste plaats
Uit een bezoekersenquête blijkt dat op boot 2013 de meeste aandacht uitging naar boten en jachten. Zoals gewoonlijk op de eerste plaats: de zeilboten en zeiljachten. De helft van de bezoekers interesseerde zich voor dit segment. Meer dan een derde was op zoek naar informatie over motorboten maar ook naar bootuitrustingen en toebehoren. Wat momenteel ook een belangrijke rol speelt, is het in waarde verhogen of het consolideren van de waarde van boten. Exposanten die hoogwaardige comfort- en veiligheidsuitrustingen aanboden, konden zich dan ook verheugen op goede omzetten.

Duiksport: Egypte probleem
Ruim een kwart van de bezoekers heeft een bezoek gebracht aan de duiksportbeurs die onder het dak van boot 2013 plaatsvond. De marktleiders op het gebied van uitrustingen gaven aan dat het verkoopniveau vergelijkbaar was met dat van 2012. Met het oog op de aanhoudend instabiele situatie in Egypte, de belangrijkste duiklocatie, zijn de exposanten redelijk tevreden.

Toppers
In het segment Watersporttoerisme en charters zijn naast de Friese en Duitse binnenwateren de Middellandse-Zee-bestemmingen Kroatië, Turkije en Griekenland absolute reistoppers voor het watersportseizoen 2013. Hal 13 was de hal van de zonbestemmingen.

Belevingswerelden
Het programma ‘360° watersport beleven’ van boot Düsseldorf, heeft ook dit jaar bewezen dat het bezoekers aantrekt. De 16 belevingswerelden met hun informatieaanbod en de vele mogelijkheden om watersporten op indoor pools en kunstmatig aangelegde rivieren uit te proberen, konden op veel enthousiasme van vooral jongere bezoekers rekenen en sloten aan op hun joie de vivre. Het nieuw vormgegeven Sportfischer Center met een vijver, een beekje en een aantrekkelijk podiumprogramma is door de bezoekers zeer positief gewaardeerd.

Veel Nederlanders naar Boot
Het aandeel van internationale bezoekers was bij Boot 2013 voornamelijk door de problemen rond het vliegverkeer licht teruggelopen. Maar ondanks dat zijn er toch nog 45.000 bezoekers uit het buitenland (50 landen, vooral uit Nederland, zo’n 20.000) naar Düsseldorf gekomen. Een derde van alle bezoekers was afkomstig uit het zuiden, oosten en noorden van Duitsland.

Boot 2014
In de algemene beoordeling waardeerden de bezoekers van Boot 2013 de beurs toch weer met uitstekende cijfers: volgens de enquête bleek dat 96 procent hun verwachtingen vervuld zagen.
Boot Düsseldorf 2014 vindt van 18 tot en met 24 januari plaats.

Info: www.boot.de
www.frieslandholland.nl
www.hollandboats.info