Bedrijven en attracties kunnen in journalistieke reisgids aandacht opeisen met infolabels en foto’s

Bedrijven en attracties kunnen in journalistieke reisgids aandacht opeisen met infolabels en foto’s

Geen advertenties in Friesland Holland Travel Guide & Tourist Atlas

Bedrijven en attracties kunnen in journalistieke reisgids aandacht opeisen met infolabels en foto’s

WOLVEGA (NL) – Het bureau voor toerisme Friesland Holland in Wolvega stopt met de productie en uitgave van 10 van de 15 van regio- en stadsgidsen en kaarten. De bestaande nog op aanstaande beurzen verkrijgbare titels, zoals Gaasterland, Sneek, Leeuwarden, IJsselmeer en Friese Wouden, worden begin volgend jaar samengebracht in één allesomvattende dikke reisgids over Friesland en één hele grote kaart, beide viertalig.

Een impressie van de opzet van ‘De Reisgids van Friesland’ waaraan Albert Hendriks iedere week een paar dagen werkt. Heidi Wolters van Beeldende Zaken in Wolvega assisteert bij de opmaak.

Ze verschijnen in het voorjaar van 2018, het jaar waarin Leeuwarden de culturele hoofdstad van Europa is. Omdat er dan honderdduizenden bezoekers komen, brengt Friesland Holland een gratis megatoeristenkaart uit in een oplaag van een half miljoen exemplaren. Daarop staan infoblokken met een grote foto van naar activiteit en thema ingedeelde bedrijven en attracties, géén advertenties. Voor de infoblokken moet betaald worden, ook voor nadrukkelijke aanwezigheid in de reisgids.

Participatiemogelijkheden voor bedrijven en attracties in reisgids
In de ca. 200 pagina’s tellende viertalige reisgids van Friesland, de Friesland Holland Travel Guide & Tourist Atlas, komen géén advertenties. Auteur en uitgever Albert Hendriks:

“Maar bedrijven kunnen wel thema’s en items sponsoren, onder andere door middel van infolabels, zogenaamde pompeblêden met een uitstekende “tong”, en mooie passende foto’s met korte informatieve bijschriften.”

Standaardwerk
Of een foto- of labelsponsoring wel of niet past, is aan hem, stelt Hendriks. “Ik streef er naar de meest interessante en overzichtelijkste reisgids van Friesland te maken, zorgvuldig en weloverwogen samengesteld, uitnodigend voor iedereen op de wereld. Daarom behoud ik me het recht voor alle zeggenschap over de inhoud te hebben. Het moet een respectabel standaardwerk worden dat ook de provincie Fryslân, gemeenten en ondernemingen willen gebruiken als relatiegeschenk, bijvoorbeeld bij de ontvangst van gasten, zoals touroperators, congresgangers en journalisten, en bezoeken aan het buitenland, bijvoorbeeld bij handelsmissies.”

Radicale ommezwaai
De radicale koerswijziging slaat aan, zegt Hendriks, maar heeft voor hem grote consequenties. “Veel minder producties, daardoor meer overzicht en snelle beschikbaarheid van de gewenste informatie; daar is iedereen vol lof over. Maar voor mij betekent dat ik in relatief korte tijd héél veel informatie moet ordenen, schiften. Maar ik ben eruit hoe ik het aanpak. ‘De reisgids van Friesland’ wordt strak naar thema ingedeeld. Heel leesbaar en internationaal, kort en krachtig in een journalistieke stijl, met extra aandacht voor verborgen schatten.”

Unieke productie
De reisgids, gebaseerd op Hendriks’ jarenlange expertise op het gebied van recreatie en toerisme en persoonlijke verkenningen in Friesland en omstreken, bevat tientallen reportages, veel foto’s, beschrijvingen, kaarten, routes en tips.

“Het boek is een doordacht geordende samenvoeging van publicaties die ik de afgelopen 21 jaar voor Friesland Holland Tourist Information & Travel Service maakte, uiteraard geactualiseerd, plus gloednieuwe reportages en thema’s. Zo’n gids als ik nu maak bestaat niet. Hij is helemaal gebaseerd op basis van wensen van toeristen, touroperators en horeca- en recreatiebedrijven, in alle opzichten uniek, alleen al vanwege het beschikbare materiaal. De gids is ook een toeristische atlas, een wegwijzer. Ik zet letterlijk en figuurlijk de bijzonder- en heerlijkheden van Friesland op de kaart, dus niet alles.”

Niet gratis
De gids, die internationaal wordt gepromoot als dé reisgids van Friesland, verschijnt in het voorjaar van 2018. De verkoopprijs is €25,-. Er worden eerst 20.000 exemplaren gedrukt. De eerste 5.000 exemplaren hebben al een bestemming. Friese bootverhuurders en hotels bestellen de gids vanwege de vele vaar- en fietsroutekaarten, gekoppeld aan een reportage over het gebied.

Thema’s
Anders dan gewone reisgidsen is Albert Hendriks’ boekwerk helemaal gevuld met naar thema ingedeelde journalistieke verhalen met veel foto’s. Items per thema sporen lezers aan tot actie. Er komen ruim 20 thema’s en ca. 150 items aan de orde.

De voornaamste thema’s zijn:

  • Friesland
  • Attracties en activiteiten
  • UNESCO Werelderfgoed
  • De dijken
  • Waterrecreatie
  • Fietsen
  • Nationale Parken
  • Nationale Landschappen
  • Natuurparken
  • Gouden Friese Wouden
  • De Elf Steden
  • Prachtige dorpen
  • De vakantieregio’s
  • Toeristische routes (fiets, boot, auto, motor, te voet)
  • Streekproducten
  • Friese kopstukken
  • Overnachten
  • Eten en drinken
  • Shopping
  • Trends
  • Made in Friesland Holland

Programma Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa 2018:
www.friesland.nl/nl/culturele-hoofdstad/programma

Vakantiebestemming Friesland:
www.provinciefriesland.frl
www.frieslandfietsvakanties.com

Arrangementen van bureau voor toerisme van Fryslân:
www.frieslandtravel.com

Gratis abonnement Fries Nieuws:
Gratis abonnement op wekelijkse nieuwsbrief over toerisme, recreatie en evenementen in Friesland:
www.friesnieuws.nl/aanmelden-nieuwsbrief