Watersportbeurs in Leeuwarden heeft succes met nieuwe opzet: meer bezoekers en enthousiaste exposanten
Boot Holland wordt in 2024 van 6 tot en met 10 maart gehouden
LEEUWARDEN (NL) – Gingen de exposanten van Boot Holland februari 2020 woensdags piepend, krakend en mopperend naar huis, zondag 12 maart 2023, na twee jaar stilstand vanwege corona, juist fluitend. Geen teleurstellend einde van de show midden in de week, maar afsluiting na een druk lang weekend. Een minder goed bezochte woensdag en donderdag gingen daaraan vooraf, maar die dagen kunnen worden gezien als een warming-up. Er waren ook exposanten die de eerste dagen juist heel goed vonden, maar net wat je handel is. De ten opzichte van 2020 omgekeerde openstelling heeft in ieder geval goed uitgepakt voor de watersportbeus in WTC Expo in Leeuwarden: 28.500 bezoekers meldt woordvoerster Merel van der Weijde trots. De voorlaatste beurs met vier gevulde hallen trok 2.500 minder.
In de nieuwe opzet is een hal geschrapt en daar was de pret beslist niet minder om, constateerden niet alleen de beursorganisatoren Sjoerd de Jong en Gerda Brouwer, maar de meesten van de 250 deelnemers en de duizenden bezoekers. Zij lieten zich niet van de wijs brengen door het winterse weer en code geel en oranje. Gezellig, overzichtelijk, laadrempeliger en toegankelijker dan de niet meer bestaande HISWA in de RAI en Boot in Düsseldorf. Op de internationale Duitse show was geen sloep of snelle tender van naam te bekennen. De Leeuwarder organisatie zag kans de meeste vooraanstaande sloepenbouwers en dealers te interesseren, zo ook startups als Impacd Boats van Peter de Boer en Marieke de Boer met 3D geprinte open boten van gerecyclede kunststof. Niet deelnemen komt de afhakers, de grote jongens, mogelijk duur te staan, want nieuwelingen en jong gevorderden met trendy en comfortabele sloepen hadden niet te klagen over belangstelling.
Open bootjes gaan als broodjes
Open-boot-varen is enorm in populariteit toegenomen — met dank aan corona — en van een terugval in interesse ná corona blijkt helemaal geen sprake. Dat merkt ook Harry Efdé, één van de vier vaste verkopers van Boot Akkrum. Deze Friese onderneming met 18 medewerkers heeft zo’n beetje alles in huis op het gebied van boten zonder een kajuit: kleine bij- en jeugdbootjes, consoleboten, rubberboten en ribs en tenders en sloepen.
“We hebben het elke beursdag met acht man hartstikke druk gehad in de stand. Alleen woensdag en donderdag was het wat rustiger. Zondag was een topdag. De geïnteresseerden kwamen overal vandaan, niet alleen uit heel Nederland, maar ook Duitsland en België. We hadden zelfs Noren op de stand.”
Boot Akkrum had vijftien sloepen, waarvan twee van het voorheen Friese merk Waterspoor, naar de Leeuwarder expohallen gereden. Aan de duurste, de tender Waterspoor 808, hing een prijskaartje van €173.000,-. “Daar lopen meerdere offertes op, allemaal in combinatie met inruil. Zo’n dure boot verkoop je niet zomaar op de beurs. Maar hij gaat vast en zeker gauw het water in.”
De Akkrumer open-boten-specialist, één van de grootste in West-Europa, kan eigenlijk iedere water- en hengelsporter strikken, want Jan met de pet en Diederik met het sjaaltje vinden er iets passends, ook qua budget. Ook professionele gebruikers doen zaken met Harry Efdé en zijn collega’s. Hun eigen merk Whaly, boten polyetheen (PE) die tegen een stootje kunnen, vinden hun weg bij binnenvaartschippers, zeilscholen en bootverhuurbedrijven. De bijna 4,5 meter lange Whaly 435 bijvoorbeeld kan 12 personen aan boord hebben en kost maar €3.495,-. En dan kun je ook nog kiezen uit diverse kleuren en uitrustingen. Boot Akkrum laat de Whaly in eigen beheer en volgens eigen specificaties in Nederland maken. Dat draagt bij aan het vertrouwen in de kwaliteit van het al vele jaren op de markt zijnde product, wat ook bleek op Boot Holland. De Whaly 435 was prominent in beeld op de hoek van de stand van het Friese bedrijf als toonbeeld van leuk varen mag en kan iedereen.
Blij met batterij
Het werd op Boot Holland 2023 ook heel duidelijk dat open toer- en visboten en sloepen met een hedendaags of zelfs gewaagd design en onderhuids een elektro inboard- of outboardmotor in zijn. Diesel- en benzinemotoren liggen eruit, tenzij ze net als die in moderne auto’s schoon zijn. Fabrikanten van elektrische bootmoren, als het Nederlandse WaterWorld, het Zweedse Stream, het Duitse Torqeedo, het Oostenrijkse Kräutler (Reinout Snoeck) en het Amerikaanse Mercury, leveren botenbouwers en kopers het relaxte en qua milieuvriendelijkheid geruststellende gevoel van de Kia EV6 of Tesla Model X, maar dan op het water. Stil en schoon is nu gewoon; helemaal ingeburgerd dus.
Van polyester, staal of aluminium?
Op Boot Holland zag je geregeld mensen die zich afvroegen van welk materiaal een boot gebouwd is. De door Frank Hettinga Jachtservice getoonde Kapiteinssloep 830 leek helemaal van tropisch hout gemaakt, maar de kern, het casco, is van polyester. In Friesland zijn meerdere werven die hun boten de chique uitstraling van weleer geven met houtsoorten als teak en mahonie, geplakt en geschroefd op rompen van polyester. Inmiddels heeft aluminium ook zijn intrede gedaan bij de bouw van neo-klassiekers. Aluminium doet het in het algemeen heel goed in de kleine jachtbouw, ondanks de hoge prijs van het materiaal.
Staal is ook flink aan de prijs, maar de bouwers van stalen motorjachten hebben geen klagen wat de orders betreft. Er lagen maar tien stalen jachten op de Friese botenbeurs met de Babro Tridente 43 OC van Babro Yachting van Harm van der Wal als grote blikvanger naast de eenvoudiger en minder prijzige jachten van Brandsma en de sprekend op een stalen designjacht lijkende Nova van Poly Nautic b.v. Veel werven hadden dit jaar weinig trek in exposeren op Boot Holland, omdat ze geen demoboot hadden of hun medewerkers niet wilden belasten met showactiviteiten, zinloos omdat ze al kampen met forse levertijden. Elke man en vrouw wordt op de productie gezet. Als ze wat doen, dan kiezen met name Friese staalbouwers voor Motorboot Sneek van 14 tot en met 16 april. Daar een jacht tentoonstellen vraagt minder inspanning: naar watersportbedrijvenpark ‘t Ges varen, afmeren en publiek ontvangen.
Nog steeds grote belangstelling voor gebruikt motorjacht
Onafhankelijk jachtmakelaar Martijn Sier is ook geen fan van slepen met grote stalen motorjachten. Hij werkt voor Jachtbemiddeling Heeresloot Yachtsale.nl in Haskerdijken bij Heerenveen. De firma heeft een eigen geheel vernieuwde verkoophaven waar de handelsvoorraad ter bezichtiging ligt. “Normaal 40 tot 60 boten, maar nu hebben we maar 30. Aan de run op gebruikte stalen motorjachten is na corona geen einde gekomen. Het gaat als een tierelier. We zijn naarstig op zoek naar mensen die hun kruiser of vlet van de hand willen doen. We liggen met verkoopprijzen tussen de €10.000,- en €70.000,- goed in de markt. Daar zitten echt héél mooie jachten bij, zoals een Gillissen 11.30 vlet uit 1991 voor €74.500,- en een Valk 11.30 van 1981 voor €69.500,-. Heel nette boten. We hebben wel polyester motorjachten in bemiddeling, maar 90% is staal.”
Sier en zijn werkgever Erwin van Schalkwijk zie je nooit met gebruikte boten op de beurs staan, zoals Van der Veen Jachtbemiddeling uit Terherne lang in Leeuwarden deed. Maar Heeresloot doet wel altijd mee met een stand op Boot Holland. “En die was dit jaar helemaal top,” vindt Sier. “Ik heb met beursorganisator Gerda Brouwer gewed dat dit jaar een heel goed jaar voor Boot Holland zou worden met meer bezoekers dan in 2019. En dat is dus uitgekomen; nu ben ik bijna miljonair. Oké, er waren minder stalen jachten op de beurs, maar daar staan weer veel meer sloepen en dergelijke tegenover. Het was ook heel gezellig. We hebben veel concrete afspraken kunnen maken aan de hand van onze wandpresentaties en ook mensen op termijn geïnteresseerd. Deelnemen aan zo’n beurs als Boot Holland is ook relatiebeheer. Deelname vergroot de stabiliteit, de zichtbaarheid van je bedrijf. Zo weten we ieder jaar zo’n 180 motorboten te verkopen, ieder jaar iets meer. De mensen die in coronatijd min of meer impulsief een boot kochten, blijven varen, zo constateren we nu. 80% van de snelle kopers in de Covid 19-periode is niet afgehaakt. Je merkt dat natuurlijk wel aan de drukte op het water, maar Friesland kan die groei wel hebben. Varen is niet zo duur als ik hoor wat er tegenwoordig voor fatsoenlijk kamperen moet worden betaald.”
Personeel werven op Boot Holland
Op het Werken en Leren-plein en op het Palaver, de interactieve presentaties op Boot Holland, werden door brancheorganisaties, opleiders en uitzendbureaus jonge mensen geïnteresseerd voor een baan in de watersportsector. Vooral bouwers van luxe custom built jachten, van mini tot maxi, schreeuwen om technici en veelzijdige interieurbouwers. Merel van der Weijde van Boot Holland vindt dan ook dat bepaalde jachtwerven kansen, om het zo nodige personeel binnen te halen, hebben gemist.
“Als je hier met een mooie boot staat, dan kun je niet alleen potentiële kopers naar je te toe lokken, maar ook tamelijk makkelijk jonge vakmensen enthousiasmeren. We hebben zoveel positieve geluiden over onze activiteiten met betrekking tot personeelswerving en duurzaamheidsbevordering gehoord, dat we daar volgend jaar nog meer mee gaan doen. De beurs wordt dan van 6 tot en met 10 maart gehouden, weer in maart dus, in de ruimte die de HISWA achterliet. Met de vernieuwde Boot Holland hebben we een flinke stap voorwaarts gezet. Als het mooier weer was geweest, bijvoorbeeld op de vrijdag met veel sneeuwval, hadden we waarschijnlijk wel dik over de 30.000 bezoekers gehad.”
Meer info:
www.boot-holland.nl
Vakantieland Friesland:
www.frieslandhollandtravel.nl (Vakanties met SGR-garantie en andere unieke zekerheden van het bureau voor toerisme van Fryslân, Friesland Holland)
www.elfstedentocht.org
www.frieslandholland.nl (bureau voor toerisme)
www.friesnieuws.nl (nieuws over toerisme in Friesland en randgebieden)