Nieuwe hotelgroep in de maak in Friesland
Broers Van der Schoot waarderen hotels en restaurants op
LEEUWARDEN (NL) – Steeds vaker duikt in de Friese hotelwereld de naam van de Harlinger reders- en scheepsbouwersfamilie Van der Schoot op. Die heeft een aanzienlijke financiële band met de 15 hotels tellende WestCord-groep (o.a. het WTC hotel in Leeuwarden). Maar achter vijf niet ketengebonden Friese hotels blijkt de jeugd van Van der Schoot te zitten. De nieuwelingen lijken te koersen op een eigen hotelgroep, een met een duidelijk Fries accent.
Jelte van der Schoot heeft op Vlieland hotel De Kluut. Broer Jochem Van Der Schoot, directeur van de internet- en marketingonderneming Junction (fusiebedrijf, inclusief Van der Schoots Friks) nam voor de zomer van 2017 het Eurohotel aan het Europaplein in Leeuwarden over en begin dit jaar hotel Amicitia in Sneek. Ook stichtte hij aan de Tweebaksmarkt boutiquehotel WKNDS (Weekends), praktisch voor de deur van concurrent Post Plaza. Broer nummer drie, Marten, kocht dit jaar Hotel Appelscha, een zeer gedateerd horecabedrijf dat de nieuwe eigenaar flink aan het opwaarderen is, weet Jochem.
Radicaal
Jochem (40) heeft als oprichter van het Leeuwarder reclamebureau Friks veel ervaring met online marketing en raakte als marketeer, maar ook door zijn familie, geïnteresseerd in de hotelwereld. Het Eurohotel, dat 45 kamers telt en momenteel uitgebreid wordt met twee luxe 4-persoons appartementen, werd onder zijn leiding geheel gemoderniseerd, op enkele kamers op de eerste en tweede verdieping na. Die worden binnenkort ook onder handen genomen en dan vrij radicaal. Van der Schoot beperkt zich niet tot een andere boxspring of een nieuw likje verf op de kamerdeur. Of je nu naar de vloer, de wand of het plafond kijkt: het is anders en nieuw. Volgens die methode werden ook het restaurant, de lounge en het terras aangepakt, uiteraard volgens de laatste trends. Nu is de grote zaal aan de beurt. Over een paar weken kun je daar vorstelijk vergaderen of feestvieren.
De keuken van Leeuwarden
Het Eurohotel blijft, hoe mooi het ook wordt, een driesterrenbedrijf, dat zich op het restauratieve vlak met Brasserie ’t Plein duidelijk wil onderscheiden van minder expressieve soortgenoten als Bastion en Campanile, die volgens het boekje ook drie sterren hebben. Aan de nieuwe keuken is een maaltijdbezorgdienst gekoppeld. Dagelijks jakkeren drie Volkswagens met vers bereide en betaalbare gerechten door de Friese hoofdstad en aangrenzende dorpen. De verjonging van het management, de bediening en de menukaart resulteerde in deze nieuwe tak van sport, die ondersteund wordt door Thuisbezorgd.nl
Amicitia Hotel Sneek
Het Eurohotel wil niet alleen een logeerbedrijf voor mensen van ver zijn, maar ook een gezellige eet- en drinkgelegenheid voor de hotelgasten én de locals. Amicitia Hotel in Sneek staat ook een metamorfose in die geest te wachten. Van der Schoot kan zich daarop focussen nu de jonge bedrijfsleidster van het Eurohotel, Jessanne Boersma (26), de kneepjes van het gastvrijheidsvak goed beheerst. Zij werkte onder andere in het vorig jaar gefailleerde dinercafé MauritsHuis in de Friese hoofdstad. Kort voor de ondergang van dat gerenommeerde etablissement ging ze met een aardig bosje diploma’s en ambities aan de slag in het restaurant van het Eurohotel. Inmiddels weet ze ook veel van het hotelgedeelte, dat veel zakelijke en toeristische relaties heeft, zoals Friesland Holland Travel Service. Voor deze reisonderneming is het hotel een belangrijk Elfsteden-fietshotel met een zeer ruime stalling met dito oplaadmogelijkheden. Ook grote busondernemingen die fietsvakanties aanbieden en met een aanhanger vol fietsen naar Leeuwarden komen, maken gebruik van het Eurohotel. De parkeervoorzieningen voor en rondom de hoogbouw zijn enorm verbeterd sinds het gereedkomen van het nieuwe Europaplein, het verkeersplein met de fontein aan de westkant van het centrum.
WKNDS
Het viersterrenhotel in Sneek krijgt waar mogelijk de looks and feels van het Eurohotel en er zullen ook nieuwe namen op de gevel verschijnen, mede vanwege de opwaardering van het restaurant. Over wat er exact gaat en moet veranderen, daar slaapt Van der Schoot nog een paar nachtjes over. Het bekende zelfbedieningsbuffet gaat in ieder geval verdwijnen. En over de naam van de nieuwe hotelgroep wordt nog gedebatteerd. WKNDS (Weekends) is een optie, maar of het weglaten van de klinkers helpt om de lading te dekken is de vraag, al zijn de inwoners van Friesland en toeristen gewend aan dit soort woordgrapjes. Zo is er een kledingmerk Frslnd (Friesland) en Trschllng (Terschelling).
Meer info:
www.eurohotel.nl (Jochem Van Der Schoot)
www.thuisbezorgd.nl/brasserie-t-plein-leeuwarden
www.amicitiahotel.nl (Jochem van der Schoot)
www.westcordhotels.nl
www.hoteldekluutvlieland.nl (Jelte van der Schoot)
www.hotelappelscha.nl (Marten van der Schoot)
www.junction.nl (nieuw creatief bureau voor online marketing)
www.friks.nl (online marketeers en ontwerpers)
www.trschllng.nl (kledingmerk van Terschelling, van Jan Machiela)
Vakantieland Friesland:
www.provinciefriesland.frl
Fiets- en bootvakanties met SGR-Garantie van het bureau voor toerisme van Fryslân:
www.frieslandtravel.com
www.frieslandfietsvakanties.com
Friese reisorganisatie biedt 15 unieke zekerheden:
https://www.frieslandfietsvakanties.com/informatie/de-reisorganisatie/
Friesland reisgidsen, magazines en routekaarten:
www.frieslandhollandwebshop.nl
Gratis abonnement op Fries Nieuws:
Kosteloos abonnement op wekelijkse nieuwsbrief over toerisme, recreatie en evenementen in Friesland: www.friesnieuws.nl/aanmelden-nieuwsbrief