Varen met elektrosloep net zo comfortabel als fietsen met e-bike dankzij high-tech

Varen met elektrosloep net zo comfortabel als fietsen met e-bike dankzij high-tech

Sloepenland Friesland: Bij Hoora Heeg gaan binnenkort 50 e-sloepen te water

HEEG (NL) – Bijna 50 nieuwe polyester elektrosloepen van het type Hoora Pura Vida 550 moet directeur Eva Meijer (36) van Hoora Watersport in Heeg dit voorjaar afleveren. Dat betekent dat zij en haar projectleider Abele De Jong en nog dertien medewerkers flink moeten aanpoten om de boten voor de verhuurorganisatie Happy Whale (43 stuks) en andere klanten op tijd vaarklaar te hebben.

De hallen van Hoora Watersport in Heeg staan vol sloepen in aanbouw. Links elektrosloep-projectleider Abele de Jong, op de voorgrond directeur Eva Meijer.

Er is veel vraag naar moderne elektrosloepen waarmee je zonder meer een etmaal kunt varen zonder bijladen. Ze zijn overal inzetbaar, dus niet alleen op electric-only-routes, duurzaam en betaalbaar, ook voor de verhuurder en huurder. Steeds meer aan vaarwater gelegen B&B’s, hotels, campings, camper- en vakantieparken bieden sloepen te huur aan, steeds vaker elektrosloepen nu de kinderziekten eruit zijn. De e-sloep is net zo volwassen geworden als de e-fiets.

High Tech
De Pura Vida’s hebben het traditionele en populaire uiterlijk van de vroeger gebouwde overnaadse houten reddingssloepen, maar zijn helemaal van deze tijd met een krachtige elektrische POD-motor, een powerpack in de skeg, een duidelijk display en slimme software. De elektronica in de vorm van controllers zorgt ervoor dat het bij de start beschikbare vermogen over de hele dag efficiënt wordt benut en de batterijcapaciteit op peil blijft, zodat de huurder of eigenaar van het recreatievaartuig nooit ergens onbedoeld stilvalt. Afhankelijk van de wijze van gebruik, het aantal en het gewicht van de opvarenden en bagagestukken, de weersomstandigheden, het accupakket en in de instellingen van de bedieningsunit kan op één acculading tot wel 24 uur worden gevaren. De reisorganisatie van het bureau voor toerisme van Fryslân, Friesland Holland Travel Service, onderzoekt de mogelijkheden voor het varen van de Elfstedenroute, van hotel aan het water naar hotel aan het water, met een Hoora Pura Vida elektrosloep met een long-range-accupakket. Op de route zijn weinig laadmogelijkheden.

POD-drive
De Hoora Pura Vida heeft een uitwendige visvormige POD elektromotor. Het grote voordeel van een zich in het water bevindende elektrische voortstuwingsmotor is dat hij door het buitenwater wordt gekoeld en daardoor minder energie verbruikt. Zodoende wordt de actieradius behoorlijk groter. Een moderne borstelloze POD-motor is zeer stil, traploos regelbaar, robuust en bewezen bedrijfszeker. Hij wordt daarom veel toegepast in allerlei soorten rondvaartboten en toerboten in kwetsbare natuurgebieden als Nationaal Park Weerribben-Wieden en in steden en op meren als de Bodensee waar het varen op diesel en benzine aan banden is gelegd.

Nederland sloepenland
Sloepen zijn in Nederland, met name in Friesland, geliefde vakantievaartuigen vanwege hun ruwwaterbestendigheid, geringe diepgang, lage doorvaarthoogte en stabiliteit. Ze zijn van origine afgeleid van authentieke reddingssloepen, maar in de loop der jaren geëvolueerd tot zeer comfortabele toerboten met een cabrioletkap en steeds vaker ook met een koelkastje en een toilet. Ondanks de enorme opwaardering op het gebied van comfort hebben de sloepen van gerenommeerde merken ten opzichte van ‘het origineel’ niet aan veiligheid ingeboet.

Meerdaagse tochten
Er worden in beperkte mate ook sloepen met een klein kajuitje gebouwd, zogenaamde kampeersloepen of cabinsloops. Voor meerdaagse tochten wordt echter meestal één hotel als uitvalsbasis genomen — er zijn veel mooie klaverbladvormige routes — of wordt er van hotel aan het water naar hotel aan het water gevaren. De reisorganisatie van het bureau voor toerisme van Fryslân, Friesland Holland Travel Service, heeft diverse meerdaagse sloeparrangementen in haar programma. Het populairst zijn de vaartochten langs de historische Friese Elfsteden.

De sloepenbouwers
In Friesland is de grootste recreatiesloepenbouwer van Europa gevestigd: Aquatec Industries in Woudsend, bekend van de merken Antaris, Maril en Makma. Daarnaast zijn er nog talrijke kleinere sloepenbouwers waarvan sommigen zich hebben gespecialiseerd in elektrische sloepen, zoals Hoora Watersport in Heeg. Ook Aquatec levert sloepen met een elektromotor.

Het leeuwendeel van de sloepen is van onderhoudsarm glasvezelversterkt polyester gemaakt, maar aluminium en staal komen ook als bouwmateriaal voor. Hout wordt nog maar zelden toegepast, eigenlijk alleen maar door daarin gespecialiseerde ambachtelijke bedrijven met een rijke historie op dit vlak, zoals Jachtwerf De Jong in Joure (sinds 1653). Kost een doorsnee polyester sloep €30.000 tot €60.000, voor een houten versie betaal je het drievoudige.

Export Friese sloepen
Friesland is internationaal toonaangevend op het gebied van de bouw van sloepen en daarmee verwante tenders, elektrische voortstuwingstechnieken en de daarbijbehorende hard- en software voor het motormanagement. De export neemt ieder jaar gestaag toe, omdat het typisch Hollandse vaartuig ook zeer geschikt blijkt te zijn voor de Duitse meren en rivieren, maar ook omdat er vanuit het buitenland veel interesse is voor de unieke kennis en ervaring van Friesland met elektrische aandrijving van pleziervaartuigen. Ook in het buitenland zijn nationale parken als de Weerribben-Wieden in Overijssel en De Alde Feanen in Friesland, bijvoorbeeld het UNESCO-biosfeerreservaat Spreewald, 100 km ten zuidenoosten van Berlijn, waar elektroboten een uitkomst zijn.

Sloep huren
Overal in Friesland kun je sloepen huren: bij speciale sloepverhuurbedrijven, bij hotels, op vakantieparken en in jachthavens. De huurprijzen variëren sterk. Dat heeft te maken met de grootte, de aandrijftechniek en de uitrusting van de sloep. Hoe groter en luxer en hoe duurder. Om een idee te geven van de huurprijzen in het hoogseizoen, de zomer: de gemiddelde dagprijs van een sloep rond de zes meter ligt in de buurt van €150,- en de weekprijs komt op circa €550,-. Sloeparrangementen zijn te vinden op www.frieslandtravel.com

Meer info:
www.hoora.nl
www.happywhale.nl
www.aquatro.nl
www.waterland.frl
www.frieslandtravel.com
www.boatcharterholland.nl

Watervakantiemagazine:
Blader hier in het nieuwe magazine over waterrecreatie in Friesland:
www.frieslandholland.nl/waterland/

Friesland reisgidsen, magazines en routekaarten:
www.frieslandhollandwebshop.nl

Vakantiebestemming Friesland Holland:
www.provinciefriesland.frl

Arrangementen van bureau voor toerisme van Fryslân:
www.frieslandtravel.com
www.frieslandfietsvakanties.com

Gratis abonnement op Fries Nieuws:
Kosteloos abonnement op wekelijkse nieuwsbrief over toerisme, recreatie en evenementen in Friesland: www.friesnieuws.nl/aanmelden-nieuwsbrief

De hallen van Hoora Watersport in Heeg staan vol sloepen in aanbouw.

Directeur Eva Meijer, ook “skûtsjesiler” in het Oant Moarn-team van hotel Galamadammen aan de Morre in Koudum, scoort met innovaties in sloepenland Friesland. Haar bedrijf Hoora Watersport is ook producent van open zeilboten en -jachten, zoals de Hoora en Geuzen Valk en de Motion 670 met een elektromotor (sail drive) en zonnepanelen op het dek.

Hoora’s e-sloepprojectleider Abele de Jong.

De Hoora Pura Vida 550.

De Hoora Pura Vida 550 draagt het herkomstlabel ‘Made in Friesland Holland’ van het bureau voor toerisme van Fryslân, Friesland Holland in Wolvega, en is klaar voor de export.