Journalist Albert Hendriks maakt viertalige reisgids over Friesland zonder advertenties

Journalist Albert Hendriks maakt viertalige reisgids over Friesland zonder advertenties

Nieuwe kaart van Friesland is gratis, maar glossy tourist atlas niet

Journalist Albert Hendriks maakt viertalige reisgids over Friesland zonder advertenties

WOLVEGA (NL) – Een actuele reisgids over Friesland is er niet. Het bureau voor toerisme van Fryslân, Friesland Holland in Wolvega, gaat die daarom op veler verzoek nu zelf samenstellen en uitgeven in maar liefst vier talen. Internationaal actieve Friese ondernemingen sponseren het omvangrijke project, mede vanwege Leeuwarden European Capital of Culture 2018. Ze gebruiken de gids als relatiegeschenk en als essentieel onderdeel van arrangementen. 

Friesland reporter Albert Hendriks aan het werk op de IJsselmeerdijk bij Hindeloopen. Foto: Friesland Holland Nieuwsdienst. www.frieslandreporter.nl

Journalist Albert Hendriks bundelt alle door hem zelf gemaakte, voor de toerist relevante reportages, toeristische tips, documentaires, bezienswaardigheden, kaarten en routes in één dik glossy magazine: de Friesland Holland Travel Guide. Het naar regio en thema ingedeelde boekwerk is in het voorjaar van 2018 te koop bij de relaties van Friesland Holland, zoals horeca- en recreatiebedrijven.

Gloednieuw concept
Het idee past helemaal in Friesland Holland’s nieuwe informatiestrategie. News Based Marketing noemt Hendriks zijn nieuwsgeoriënteerde advertentieloze multimediale formules zoals de megakaart van Friesland (half miljoen exemplaren!) waaraan nu ook gewerkt wordt. Die gratis kaart krijgt dus gezelschap van een heuse betaalde reisgids, een soort ‘tourist atlas’ met thematische reportages, actuele foto’s en routekaarten die de lezers naar de toeristische bedrijven en highlights leiden.

Solide informatie
Auteur en uitgever Hendriks: “De gids is helemaal van deze tijd en wordt door een gespecialiseerde boekontwerper opgemaakt. De toerist wordt heel anders dan gewoonlijk geïnformeerd: objectiever en creatiever. Ik attendeer hem of haar ergens op en garandeer dat hij solide, dus waardevolle informatie ontvangt conform zijn belangstelling. Ik sta persoonlijk borg voor correcte informatie. Dat betekent dus ook kritische informatie, maar daarmee stijgt de geloofwaardigheid.”

Geen advertenties
“De reisgids van Friesland is een allesomvattend, strak naar interesses en thema’s ingedeelde meertalige productie zónder advertenties,” vertelt Hendriks. “De gids zit vol kaarten, routes, arrangementen, reportages, foto’s en verwijzingen naar horeca- en recreatiebedrijven, dorpen en steden en regio’s, gekoppeld aan een thema en aan sponsoren.”

Nieuws en nieuwtjes
De informatievoorziening naar Hendriks’ News Based Marketing-concept, waarvan de nieuwe reisgids en zijn activiteiten op het internet deel uitmaken, is gebaseerd op nieuws dat op Friesland en de grensgebieden betrekking heeft én de interesses van potentiële gasten uit de hele wereld.

“Het systeem is heel actueel, dynamisch en gemakkelijk uitbreidbaar met nieuwe informatietechnologie. Zo zijn de provincie en de daar gevestigde toeristische bedrijven altijd verzekerd van goede vindbaarheid, onder andere via Google en op sociale media, waarbij ook een fanclub een grote rol gaat spelen. Het zoeken en vinden is simpel voor de zoekende toerist, maar aan de achterkant is ingenieuze machinerie werkzaam die de bezoeker vermaakt met bijvoorbeeld compacte journalistieke producties, filmpjes en fotoalbums. Deze zetten de lezer en kijker aan tot een boeking of aankoop.”

Half miljoen gratis kaarten
Ook nieuw is de gratis verkrijgbare ‘Kaart van Friesland’ met naast en op de kaart gesponserde infoblokken, géén advertenties. De ‘Map of Friesland Holland’ verschijnt in een oplaag van 500.000 exemplaren en is o.a. bestemd voor iedere toerist die in 2018 naar Friesland komt, bijvoorbeeld vanwege Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa 2018.

Hendriks: “Het aanvankelijk begrote bezoekersaantal, vier miljoen, wordt door de CH-organisatie steeds naar beneden bijgesteld. Inmiddels wordt gesproken van ruim één miljoen gasten. Hoe dan ook, er komen in 2018 minstens een half miljoen “eerstelingen” naar de provincie die de megakaart volgend jaar gaan gebruiken als wegwijzer én inspiratiebron voor een vaarvakantie in 2019 en 2020.”

Vakantiebestemming Friesland:
www.provinciefriesland.frl

Arrangementen van het bureau voor toerisme van Fryslân:
www.frieslandtravel.com

Gratis abonnement op Fries Nieuws:
www.friesnieuws.nl/aanmelden-nieuwsbrief