Albert Hendriks zet marketing provincie Friesland voort, maar niet gewoon

Albert Hendriks zet marketing provincie Friesland voort, maar niet gewoon

Accent op informatievoorziening via nieuwe internetplatformen en joint promotions

Albert Hendriks zet marketing provincie Friesland voort, maar niet gewoon

WOLVEGA (NL) – Friesland-promotor en publicist Albert Hendriks zet de informatieverstrekking over vakantiebestemming Friesland en de internationale marketing voort zonder dure en steeds minder goed bezochte beurzen. Daarvoor in de plaats komen een nóg krachtigere aanwezigheid op het internet en sociale media en joint promotions met bekende merken en megashops op het gebied van recreatie, sport, eten en drinken en gezondheid.

Gezien het feit dat steeds meer inwoners van Nederland en de buurlanden op het laatste moment kiezen voor een vaar-, wandel- of fietsvakantie, vult Albert Hendriks persoonlijk nog steeds de vakken van belangrijke infocentra, zoals het Friesland Holland infopunt in de outdoor shopping mall van Obelink in Winterswijk: “Om de paar weken moet ik in Winterswijk de schappen vullen met Friesland Holland magazines en kaarten. Tegen zo’n infopunt kan geen stand op een vakantiebeurs op. De meeste klanten van Obelink komen uit Duitsland (driekwart), België en Nederland, maar je komt er ook veel Italianen, Fransen, Zwitsers en Oostenrijkers tegen die er, op weg naar hun vakantiebestemming, inkopen doen. Obelink heeft ontzettend veel op het gebied van kamperen, maar elke keer als ik de schappen vul, blijkt dat bijvoorbeeld camperfans niet alleen onze speciale megakaart Camperstops Friesland meenemen, maar ook de dikke Boat Charter Holland gids en het nieuwe magazine Friesland Het Watersportparadijs. Al onze gidsen en kaarten zijn meertalig.”
Megastore Obelink: www.obelink.nl

Meertalige papieren vakantiegidsen en routekaarten blijven wel deel uitmaken van het activiteitenpakket. “Ik kan geen website aan het stuur van een Batavus e-bike in de showroom van een dealer in Antwerpen of Berlijn hangen, maar wel een magazine over Friesland en een kaart van de Elfstedenfietsroute.”   

Ook Waddeneilanden
Hendriks heeft het nieuwe toeristisch informatie- en marketingconcept ontwikkeld voor de hele provincie Friesland, dus inclusief de Friese Waddeneilanden. News Based Marketing noemt hij zijn nieuwsgeoriënteerde multimediale formule die hij in het kader van “gewaagde proeven” in 2016 en 2017 losliet op een paar grote relaties van Friesland Holland. Friese ICT-specialisten en journalisten helpen hem bij de uitvoering.

Eén van de relaties die meededen aan het pilotproject is zijn eigen gestaag groeiende reisorganisatie Friesland Holland Travel Service BV. Die heeft dit jaar meer all-in full-service arrangementen dan ooit verkocht.

Alles draait om nieuws en nieuwtjes
De informatievoorziening naar Hendriks’ concept is gebaseerd op nieuws dat op Friesland betrekking heeft en de interesses van potentiële gasten uit de hele wereld. “Het systeem, want dat is het, is heel actueel, dynamisch en gemakkelijk uitbreidbaar met nieuwe informatietechnologie. Zo ben je altijd verzekerd van goede vindbaarheid, onder andere via Google en op sociale media, waarbij ook een fanclub een grote rol gaat spelen. Het zoeken en vinden is simpel voor de zoekende toerist, maar aan de achterkant is ingenieuze machinerie werkzaam die de bezoeker vermaakt met bijvoorbeeld compacte journalistieke producties, filmpjes en fotoalbums. De impressie wordt omgezet in een boeking of aankoop.”

Hendriks hoopt zijn nieuwe aanpak al in september te kunnen presenteren.

Friesland Holland 20 augustus op Duitse televisie (publieke omroep NDR):
http://www.frieslandholland.nl/ndr-landpartie-anderhalf-uur-durende-uitzending-vakantieland-friesland/

Vakantiebestemming Friesland:
www.provinciefriesland.frl
www.boatcharterholland.nl
www.friesnieuws.nl

400 Friesland vakanties:
www.frieslandtravel.com

Gratis abonnement op Fries Nieuws:
www.friesnieuws.nl/aanmelden-nieuwsbrief

Gezien het feit dat steeds meer inwoners van Nederland en de buurlanden op het laatste moment kiezen voor een vaar-, wandel- of fietsvakantie, vult Albert Hendriks persoonlijk nog steeds de vakken van belangrijke infocentra, zoals het Friesland Holland infopunt in de outdoor shopping mall van Obelink in Winterswijk: “Om de paar weken moet ik in Winterswijk de schappen vullen met Friesland Holland magazines en kaarten. Tegen zo’n infopunt kan geen stand op een vakantiebeurs op. De meeste klanten van Obelink komen uit Duitsland (driekwart), België en Nederland, maar je komt er ook veel Italianen, Fransen, Zwitsers en Oostenrijkers tegen die er, op weg naar hun vakantiebestemming, inkopen doen. Obelink heeft ontzettend veel op het gebied van kamperen, maar elke keer als ik de schappen vul, blijkt dat bijvoorbeeld camperfans niet alleen onze speciale megakaart Camperstops Friesland meenemen, maar ook de dikke Boat Charter Holland gids en het nieuwe magazine Friesland Het Watersportparadijs. Al onze gidsen en kaarten zijn meertalig.”
Megastore Obelink: www.obelink.nl