Provincie geeft subsidie voor marketing Friesland Holland-arrangementen die Merk Fryslân vlak voor beurs van provinciesite haalt…..
Fryslân laat in Duitsland tonnen omzet in bustoerisme liggen
Provincie geeft subsidie voor marketing Friesland Holland-arrangementen die Merk Fryslân vlak voor beurs van provinciesite haalt…..
KÖLN (D) – Economie-gedupteerde Sander de Rouwe (CDA) verleent Friesland Holland in Wolvega exportsubsidie voor deelname aan de RDA Group Travel Expo in het Duitse Köln. Die financiële bijdrage wordt echter helemaal teniet gedaan door de financier van het concurrerende bureau Merk Fryslân (geen standhouder), toerisme-gedeputeerde Klaas Kielstra (VVD).
“Het toppunt van idioterie, geldsmijterij van de bovenste plank, opgevoerd door één provinciale overheid, die van Fryslân,” zegt Albert Hendriks, directeur van Friesland Holland Travel Service BV, 4 en 5 juli 2017 standhouder op de grote Duitse groepsreizenbeurs.
In goed gezelschap
Hendriks presenteerde Friesland, in het bijzonder arrangementen, bij het Holland-paviljoen van de naar Drenthe geëmigreerde Fries Rinse Dijkstra, eigenaar van Holland Expo Promotions. Hij heeft klanten als het Zuiderzeemuseum, de Keukenhof en de Zaanse Schans. Friesland Holland stond ook op de groepsreizenbeurs in Friedrichshafen am Bodensee naast Dijkstra’s toppers. Een onderdeel van de Zaanse Schans is de kaasmakerij van Henri Wilig uit Katwoude die in Heerenveen een grote kaasfabriek heeft.
Hendriks: “De babykaasjes en kaasblokjes op de beurs in Keulen komen uit Friesland, maar zijn de smaakmakers voor de Zaanse Schans. Hooidammer, makke yn Fryslân, is één van de vele merken van Henri Willig Kaas. Yentl, de 16-jarige dochter van Willig’s vlotte manager toerisme Alex Dil, ook op de beurs, lokte als Frau Antje organisatoren van busreizen naar Zaandam. En eigenlijk ook naar Friesland, want zij stond tegenover de stand van Friesland Holland. De bezoekende accommodatie- en attractieinkopers uit Duitsland, Frankrijk en België zien geen grenzen. Friesland is ook Holland. Daarom maken de Zaanse Schans en Henri Willig ook deel uit van busarrangementen van mijn reisorganisatie, uiteraard met een Fries hotel als uitvalsbasis.”
Ah, kent skele juh
“Met de Hollanders kun je goed samenwerken. Met de Friezen van Merk Fryslân, het marketingbureau van mijn eigen provincie, helemaal niet. Die vegen, na aanvankelijke plaatsing, nota bene vóór aanvang van de beurs, de arrangementen van Friesland Holland van de website www.friesland.nl omdat het aanbod van mijn bedrijfje te groot zou zijn. En dat terwijl Merk Fryslân zelf niets heeft, niks doet. Zo laat een 100% gesubsidieerd bureau tonnen omzet liggen in Köln, blijkbaar met de goedkeuring van geldschieter Klaas Kielstra (VVD), de toerismegedeputeerde. Getuige de reacties uit ondernemersland en de politiek spreekt iedereen er schande van. CDA-politici en vertegenwoordigers van ondernemersorganisaties proberen mijn tegenspelers op andere gedachten te brengen. Dat kost tijd, helaas véél te veel tijd. Grote kansen, ook voor Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018, gaan in sneltreinvaart aan de provincie voorbij. Ah, kent skele juh, lijkt de actuele wapenspreuk. Bij een tekort vragen ze gewoon weer om vier miljoen euro, van de “mienskip”. Toerisme kent geen grenzen. De overheid ook niet.”
Klik hier voor een impressie van de groepsreizenbeurs RDA Group Travel Expo en Workshop in Keulen.
Meer beursinfo:
www.rda-workshop.de
www.fhhotels.nl
www.natz-schabs.info/de
www.touristinfourk.nl
www.henriwillig.com/nl
www.cheesefarms.com
www.frieslandholland.nl
www.frieslandtravel.com
Informatie over recreatie en toerisme in Friesland:
www.frieslandholland.nl
www.frieslandtravel.com
www.friesemeren.eu
www.goudenfriesewouden.nl
www.ijsselmeer.frl
www.waddenzeeland.nl
www.boatcharterholland.nl
www.frieslandhollandtours.com
www.groepsuitjes.frl
Gratis abonnement op Fries Nieuws:
www.friesnieuws.nl/aanmelden-nieuwsbrief