Toeristen kunnen nu ook Duitse ‘premium e-bikes’ uitproberen op Elfstedenroute

Toeristen kunnen nu ook Duitse ‘premium e-bikes’ uitproberen op Elfstedenroute

Publicatiedatum: 16 april 2014
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl

Uitbreiding E-bike testarrangementen van Fries bureau voor toerisme

De eerste is in Friesland gearriveerd: de Zemo ZE-10 Automatik. De €3299,- kostende Duitse e-bike heeft een continu variabele transmissie van het Amerikaanse merk NuVincvi, een Bosch middenmotor, accu en display, Shimano schijfremmen, een kettingkast die deel uitmaakt van het frame en een extra lage instap. Zemo is een nieuw topmerk van ZEG, een grote Duitse coöperatie van tweewielerspecialisten, gevestigd in Köln. Zemo en het Friese Koga zijn concurrenten. Koga’s gelijkwaardige E-Nova NuVinci kost 100 euro meer dan de Zemo ZE-10 Automatik. Koga is een merk van de Accell Group in Heerenveen die ook merken als Sparta en Batavus in huis heeft. Friesland Holland verhuurt ook elektrofietsen van Koga, Batavus en Sparta.
De eerste is in Friesland gearriveerd: de Zemo ZE-10 Automatik. De €3299,- kostende Duitse e-bike heeft een continu variabele transmissie van het Amerikaanse merk NuVincvi, een Bosch middenmotor, accu en display, Shimano schijfremmen, een kettingkast die deel uitmaakt van het frame en een extra lage instap. Zemo is een nieuw topmerk van ZEG, een grote Duitse coöperatie van tweewielerspecialisten, gevestigd in Köln. Zemo en het Friese Koga zijn concurrenten. Koga’s gelijkwaardige E-Nova NuVinci kost 100 euro meer dan de Zemo ZE-10 Automatik. Koga is een merk van de Accell Group in Heerenveen die ook merken als Sparta en Batavus in huis heeft. Friesland Holland verhuurt ook elektrofietsen van Koga, Batavus en
Sparta.

WOLVEGA (NL) – Het bureau voor toerisme Friesland Holland gaat Duitse e-bikes van topmerken als Zemo, Pegasus en Hercules verhuren, naast bekende Nederlandse en Aziatische merken. Duitse, Belgische en Nederlandse fietstoeristen vragen er naar.

“Duitse fietsmerken doen het niet alleen heel goed in hun eigen land, maar ook in Nederland. Ze zijn technisch zeer geavanceerd. De zeer populaire krachtige middenmotor en lichtgewicht accu van Bosch zijn daar een goed voorbeeld van. Duitse fabrikanten bieden bovendien meer modellen met een lage instap aan. De vraag naar kleinere handige e-bikes met een extra lage instap stijgt rap. Belgen en Duitsers zijn niet zo groot als Nederlanders”, licht Albert Hendriks, directeur van het Friese toeristenbureau, toe. Zijn organisatie is gespecialiseerd in fietsvakanties, aanbieder van talrijke e-bike testarrangementen en test zelf elektrische fietsen op de 254 km lange Elfstedenroute.

Inhaalmanoeuvre
“Duitse fabrikanten zijn bezig met een indrukwekkende inhaalmanoeuvre. Fietsen is in Duitsland in heel korte tijd booming business geworden, vooral e-biking. Duitsers verlangen een hoge kwaliteit en dat was voorheen niet zo wat fietsen betreft. De niet geëlektrificeerde Hollandse toerfiets was de top. Nu de fiets een meer technisch product à la de auto is geworden, slaan de Duitsers toe. Na ‘Das Auto’ zie je nu reclame voor ‘Das E-Bike’.

De Zemo ZE-10 Automatik heeft een traploze automatische versnellingsnaaf met een klein schakelmotortje die automatisch het toerental constant houdt tijdens het trappen. Volgens testers van de Fietsersbond en de Consumentenbond is de NuVinci hét ideale schakelsysteem voor elektrische fietsen: altijd in de goede versnelling bij plotseling stoppen en weer wegrijden. Veel gebruikers van een e-bike met handversnelling verzuimen na afremmen of stoppen terug te schakelen. Het optrekken in een te hoge versnelling in een “boost” stand kost veel energie en gaat uiteindelijk ten koste van de actieradius. Overigens kan met de Zemo ZE-10 ook handmatig geschakeld worden, maar wel weer traploos. Nog een weetje: iemand die altijd op tijd op- en terugschakelt met een e-bike met een normale versnellingsnaaf, heeft een groter bereik dan dezelfde elektrische fiets met een volautomaat, want een automaat neemt ook energie.
De Zemo ZE-10 Automatik heeft een traploze automatische versnellingsnaaf met een klein schakelmotortje die automatisch het toerental constant houdt tijdens het trappen. Volgens testers van de Fietsersbond en de Consumentenbond is de NuVinci hét ideale schakelsysteem voor elektrische fietsen: altijd in de goede versnelling bij plotseling stoppen en weer wegrijden. Veel gebruikers van een e-bike met handversnelling verzuimen na afremmen of stoppen terug te schakelen. Het optrekken in een te hoge versnelling in een “boost” stand kost veel energie en gaat uiteindelijk ten koste van de actieradius. Overigens kan met de Zemo ZE-10 ook handmatig geschakeld worden, maar wel weer traploos. Nog een weetje: iemand die altijd op tijd op- en terugschakelt met een e-bike met een normale versnellingsnaaf, heeft een groter bereik dan dezelfde elektrische fiets met een volautomaat, want een automaat neemt ook energie.

Testwinnaar is Duitse e-bike
Friesland Holland verhuurt elektrische fietsen uit het topsegment, merken die ook in Nederland of grensplaatsen verkrijgbaar zijn. Hendriks: “De in Duitsland gemaakte Pegasus Ravenna Nu-E werd voor het tweede achtereenvolgende jaar winnaar van de nationale e-biketest van de Fietsersbond en de Consumentenbond. De uitslag is zeer opmerkelijk, maar goed, het publiek wil zo’n uitverkoren e-bike graag uitproberen, dus schaffen we zo’n fiets aan. De fiets is niet goedkoop: €3.000,-. Andere Duitse premium e-bikes, zoals de Zemo ZE-10 Automatik, zitten ook rond die prijs.”

De Zemo ZE-10 heeft maar liefst twaalf ondersteuningsstanden en een bereik van max. 190 km onder ideale omstandigheden. Verkoopster en monteur Timea Fekete van Bike Arena Oltmanns in Leer (Ostfriesland-Duitsland) toont de nieuwste E-bike van Hercules, de Edison met een stappen-aandrijfsysteem (Steps) van het Taiwanese merk Shimano. Wat opvalt is dat deze fiets, die €2400 kost, zeer licht fietst — en schakelt — als de trapondersteuning niet in werking is. De Hercules Edison heeft alle goede eigenschappen van een lichte toerfiets en een moderne elektrofiets. Hercules was tot voor kort eigendom van de Heerenveense Accell Group (Sparta, Koga, Batavus enz.). De nieuwe eigenaar, ZEG in Keulen, gaat het merk weer een toppositie geven met high-tech en hippe sterke frames.
De Zemo ZE-10 heeft maar liefst twaalf ondersteuningsstanden en een bereik van max. 190 km onder ideale omstandigheden. Verkoopster en monteur Timea Fekete van Bike Arena Oltmanns in Leer (Ostfriesland-Duitsland) toont de nieuwste E-bike van Hercules, de Edison met een stappen-aandrijfsysteem (Steps) van het Taiwanese merk Shimano. Wat opvalt is dat deze fiets, die €2400 kost, zeer licht fietst — en schakelt — als de trapondersteuning niet in werking is. De Hercules Edison heeft alle goede eigenschappen van een lichte toerfiets en een moderne elektrofiets. Hercules was tot voor kort eigendom van de Heerenveense Accell Group (Sparta, Koga, Batavus enz.). De nieuwe eigenaar, ZEG in Keulen, gaat het merk weer een toppositie geven met high-tech en hippe sterke frames.

High-tech
Volgens Hendriks gaat het bij Duitse e-bikes vaak om fietsen met zeer geavanceerde aandrijf- en versnellingstechniek, zoals een middenmotor en een automatische versnellingsnaaf, en accu’s die een grote actieradius garanderen. “Dure fietsen die men bij boeking van een van onze e-bike testarrangementen kan uitproberen op de Elfstedenroute of delen van de route, zoals de Zeven van de Elf. Men kan ook een goedkopere e-bike en een dure e-bike huren voor de vergelijking. Wij zijn het enige toeristenbureau die de mogelijkheid biedt om verschillende e-bikes in de praktijk uit te proberen.”

Harde confrontatie tussen Sparta (een merk van de Accell Group in Heerenveen, waartoe ook Batavus en Koga behoren) en Hercules (ex-merk van Accell) in grote Duitse fietsenzaken als Bike Arena Oltmanns in Leer. Ondanks de toenemende concurrentie van Duitse fabrikanten, is Sparta (fabriek te Apeldoorn) in Duitsland nog steeds een topmerk dankzij haar innovaties, dit in tegenstelling tot Gazelle. Harde confrontatie tussen Sparta (een merk van de Accell Group in Heerenveen, waartoe ook Batavus en Koga behoren) en Hercules (ex-merk van Accell) in grote Duitse fietsenzaken als Bike Arena Oltmanns in Leer. Ondanks de toenemende concurrentie van Duitse fabrikanten, is Sparta (fabriek te Apeldoorn) in Duitsland nog steeds een topmerk dankzij haar innovaties, dit in tegenstelling tot Gazelle.
Harde confrontatie tussen Sparta (een merk van de Accell Group in Heerenveen, waartoe ook Batavus en Koga behoren) en Hercules (ex-merk van Accell) in grote Duitse fietsenzaken als Bike Arena Oltmanns in Leer. Ondanks de toenemende concurrentie van Duitse fabrikanten, is Sparta (fabriek te Apeldoorn) in Duitsland nog steeds een topmerk dankzij haar innovaties, dit in tegenstelling tot Gazelle.
Bike Arena Oltmanns in Leer (www.bikearena-oltmanns.de/), net over de Nederlandse grens, tussen Groningen en Oldenburg, is al jaren een Fryslân-fan. De fietsgigant promoot in zijn zaak fiets- en vaarvakanties van het bureau voor toerisme Friesland Holland.

Bike Arena Oltmanns in Leer (www.bikearena-oltmanns.de/), net over de Nederlandse grens, tussen Groningen en Oldenburg, is al jaren een Fryslân-fan. De fietsgigant promoot in zijn zaak fiets- en vaarvakanties van het bureau voor toerisme Friesland Holland.

Twijfel
E-bikes worden steeds beter en duurder. Hendriks: “Naarmate de aanschafprijs van een goede e-bike stijgt, neemt ook de twijfel toe welke e-bike de beste voor iemand is. Hij of zij kan tijdens een meerdaagse fietsvakantie zelf ontdekken welke fiets het lekkerst rijdt. Bijna iedere testfietser komt aan het einde van de tocht tot een andere conclusie dan zijn eerste keuze bij aanvang van de testrit. E-bikes zijn zeer verschillend. De duurste is per definitie niet de beste en de beste uit een test hoeft helemaal niet de ideale elektrische fiets te zijn. Fietsbeleving is zeer persoonlijk. Op welke aspecten men de nadruk legt is zeer verschillend, maar één ding willen alle e-bikers: een groot bereik en een zo licht mogelijke fiets.”

Vakkundige instelling en onderhoud een must
Friesland Holland verhuurt fietsen van de merken Batavus, Gazelle, Trek, Merida, Koga, Pointer, Sparta, Giant, Zemo, Hercules, Pegasus en Kalkhoff. Er komen geregeld nieuwe merken bij. De organisatie verkoopt geen fietsen en is 100% onafhankelijk.
“Verkoop en onderhoud zijn voor de dealers. Een e-bike behoeft een goede instelling bij aflevering en onderhoud door vakmensen. Als je moderne e-bikes onder de loep neemt zie je parallelle ontwikkelingen aan de autoindustrie: steeds meer bereik- en veiligheidverhogende techniek. Onze nieuwste e-bikes hebben een middenmotor van het merk Bosch, ook een grote bekende in auto’s, een automatische versnellingsbak en schijfremmen voor én achter. De e-bike is bij wijze van spreken een halve auto geworden waarmee je af en toe naar de garage moet om te kunnen vertrouwen op de techniek. Daarom moet je ook geen e-bike in een bouw- of supermarkt kopen. Je kunt niemand ter verantwoording roepen als iets niet naar behoren functioneert of specifieke informatie inwinnen. Bij een e-bike gaat het om een veelheid aan details, om maatwerk.”

Info e-bike testarrangementen: www.frieslandtravel.com