Fries-Overijsselse innovatie maakt vervanging scheepsdiesel door elektromotor stukken eenvoudiger en aantrekkelijker

Fries-Overijsselse innovatie maakt vervanging scheepsdiesel door elektromotor stukken eenvoudiger en aantrekkelijker

Publicatiedatum: 16 Juli 2013
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl

Intelligent E-boat Power Pack

BLESDIJKE (NL) – Overheden stimuleren het elektrisch varen door het verstrekken van subsidies tot wel 25% van de aanschafkosten van elektrische aandrijving voor een boot. Veel pleziervaarders willen de dieselmotor in hun sloep of jachtje wel vervangen door een elektromotor, maar de hoge installatiekosten, het grote ruimtebeslag en onzekerheden ten aanzien van de actieradius, weerhouden hen ervan overstag te gaan.

Blik onder de motorkap. Sebastiaan Strampel laat zien dat zijn E-boat Power Pack binnen de ideale afmetingen van 55 bij 30 cm valt zodat de op een frame gemonteerde krachtbron in een uurtje de plaats van een dieselmotor kan innemen. Sebastiaan Strampel (links) en Mario Bor in hun testsloep in Giethoorn.
Blik onder de motorkap. Sebastiaan Strampel laat zien dat zijn E-boat Power Pack binnen de ideale afmetingen van 55 bij 30 cm valt zodat de op een frame gemonteerde krachtbron in een uurtje de plaats van een dieselmotor kan innemen. Sebastiaan Strampel (links) en Mario Bor in hun testsloep in Giethoorn.

Sebastiaan Strampel uit het Friese Blesdijke en zijn medevennoot bij Water World Electronics, industrieel elektrotechnicus Mario Bor uit het Overijsselse Oldemarkt, hebben een jaar gewerkt aan de oplossing van de problematiek: een ‘Intelligent E-boat Power Pack’.

Beiden zijn beroepshalve bedenkers, verbeteraars. Strampel bedacht in de zomer van 2012 een piepklein antidiefstalalarm voor buitenboordmotoren waarmee hij succes heeft tot in Japan (Suzuki). Bor hielp hem bij de ontwikkeling. Voor het nieuwe aandrijvings- en besturingsconcept voor elektroboten werken ze ook samen.

 

Rommelig
Strampel en Bor werden als specialisten steeds vaker bij problemen met elektrische sloepen geroepen. Ze constateerden vaak een “rommelige verzameling” van niet afgeschermde technische componenten in elektroboten, met name sloepen.
“Afgezien van dat het niet oogt, maakt het de techniek ook heel kwetsbaar,” legt Strampel uit. “De vele storingen en het snel leegraken van accu’s doen de reputatie van het elektrisch varen geen goed. Terwijl juist boten uitermate geschikt zijn om te elektrificeren. Het gewicht van de accu’s levert in een boot, anders dan bij een elektrische auto of fiets, geen enkel nadeel op. Het gewicht van de batterijen verbetert in motorboten zelfs de vaareigenschappen, bij een juiste opstelling. Inmiddels weet iedereen wel dat een elektroboot groot vaargenot oplevert door het ontbreken van stank van uitlaatgassen en lawaai. Daarenboven is een moderne e-boat veel gebruiksvriendelijker dan een boot met een benzine- of dieselmotor en onderhoudsarm.”

Compact
Strampel: “Wij hebben ons het afgelopen jaar geconcentreerd op een goed afgeschermde, kleinst mogelijke set van motor, regelaar en batterypack, gekoppeld aan een normale gashendel en een display die iedereen begrijpt. Mooie, goed tegen vocht beschermde techniek, intelligente software en no-nonsense bediening en informatieverschaffing. We kozen voor Hollandse degelijkheid, dus ook een solide, muisstille borstelloze elektromotor.”

Strampel en Bor wisten hun nieuwe elektrische aandrijfsysteem op één frame van 55 bij 30 cm te groeperen, afmetingen die noodzakelijk zijn om snelle universele montage mogelijk te maken op plaatsen waar nu een diesel ronkt. Binnen 5 tot 15 uur kan een dieselsloep nu, afhankelijk van de boot en het gewenste pakket, omgebouwd worden, terwijl dat voorheen minstens het tweevoudige aan arbeid kostte.

Een met de schipper meedenkend motormanagementsysteem beperkt het stroomverbruik voortijdig als de reserve in gevaar komt door oneconomisch varen. Deze terugregeling is zeer nuttig op huursloepen met vaak onervaren schippers.  Een koppeling, schroefas, schroef en accu’s maken deel uit van het E-boat pakket van Strampel’s Water World Electronics.
Een met de schipper meedenkend motormanagementsysteem beperkt het stroomverbruik voortijdig als de reserve in gevaar komt door oneconomisch varen. Deze terugregeling is zeer nuttig op huursloepen met vaak onervaren schippers.   Een koppeling, schroefas, schroef en accu’s maken deel uit van het E-boat pakket van Water World Electronics.

Plug-and-play
Strampel: “Onze plug-and-play powerunit is een zeer compact en slim aandrijfsysteem geworden.
Je start het met een digitale sleutel. Je geeft gas en schakelt met één hendel, maar elektronisch, zonder kabels. Net als in de nieuwste elektrische auto’s en op e-bikes toont de display het verbruik, onvoordelig vaargedrag en de gevolgen daarvan voor de actieradius. Als na enige uren snel varen de batterijcapaciteit te fors aangesproken wordt, brengt de door ons in te stellen regelaar het vermogen terug tot een niveau waarop je gegarandeerd weer de thuishaven of een andere bestemming kunt bereiken. De regelaar is adaptief, meedenkend. Hij voorkomt leeg varen. Extra gas geven, om snel een kanaal over te steken bijvoorbeeld, blijft altijd mogelijk.”

De display is simpel en duidelijk: de groene zone staat voor zuinig ver varen. Lichten de rode leds op, dan spreek je de tweede helft van de batterijcapaciteit aan. Het paneeltje laat ook duidelijk zien of je de motor in de vooruit, in z’n vrij of in de achteruit hebt staan.
“Ons systeem is zo compact, gebruiksvriendelijk en meedenkend dat het ook zeer geschikt is voor plaatsing in bijvoorbeeld huursloepen. Een hele dag, 8 tot 12 uur varen zonder bijladen, is nu geen punt meer.”

Vanaf €5.000,-
Water World Electronics, dat voor proefvaarten en verkoop zijn intrek heeft genomen in het complex van Watersport Giethoorn in Giethoorn, levert E-boat Power Packs voor prijzen tussen de €5.000,- en €10.000,-. “Dat betekent dat een E-boat Power Pack goedkoper is dan een brandstofmotor met gelijke prestaties, terwijl de kosten van het energieverbuik maar een fractie zijn van een conventionele motor. In veel gevallen gaat van het investeringsbedrag ook nog 25% af door allerlei interessante subsidieregelingen zoals die in Friesland, Overijssel en sommige steden van toepassing zijn.”

Sebastiaan Strampel (links) en Mario Bor testten hun innovaties intensief: “Wij zijn niet gauw tevreden.” Compact, krachtig en slim motorblok met geïntegreerde regelaar: ‘Intelligent E-boat Power Pack’ van Water World Electronics.

Sebastiaan Strampel (links) en Mario Bor testten hun innovaties intensief: “Wij zijn niet gauw tevreden.”

Compact, krachtig en slim motorblok met geïntegreerde regelaar: ‘Intelligent E-boat Power Pack’ van Water World Electronics.

Info: www.waterworldelectronics.nl
www.watersportgiethoorn.nl