Warm onthaal voor Friesland in Italië op Nederlands consulaat
Publicatiedatum: 3 mei 2013
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl
Marktverkenning door Friesland Holland
MILANO (I) – Albert Hendriks van het bureau voor toerisme Friesland Holland ziet een samenwerking met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) in Milaan en daar gevestigde busondernemers helemaal zitten. Hij was daar van 25 tot en met 30 april 2013.
Hendriks is erg enthousiast over de grote interesse van Italianen voor Friesland na het tonen van alle vakantiemagazines, toeristenkaarten en websites. Eén magazine is zelfs in het Italiaans gesteld, de nieuwe Gouden Friese Wouden-gids met de Turfroute.
“De provincie heeft alle Holland-iconen in huis, zoals molens, tulpen, kleine huisjes met tuinen, dijken, klompen, kaas, boten en fietsen. Het vakantiegebied is vanuit Milaan goed bereikbaar via luchthaven Schiphol of Eelde, maar ook met de trein, bus of auto. Sommige Italianen zeiden Nederland te kennen van canal cruises of groepsreizen met grote traditionele zeilschepen. Vaak waren Amsterdam en Enkhuizen de uitvalsbases. Ik heb gezien dat Milaan een bruisende stad is barstensvol cultuurhistorie, kunst, wetenschap, design, modemakers, industrie, winkels en speciaalzaakjes op het gebied van koffie en ijs, soms zelfs met een ecolabel. Overal, op elke hoek, in elke straat en aan elk kanaal vind je een Italiaans restaurant. Een indrukwekkende mix. Als ergens in Italië geld wordt verdiend, dan zeker daar.”
Warm onthaal
Bijzonder vond Hendriks het onthaal door het NBTC en consul-generaal Johan Kramer, afkomstig uit Bolsward. Het NBTC zetelt in het consulaat aan de rand van het historisch centrum, dit naar aanleiding van grote bezuinigingen bij het NBTC, dat straks verder gaat als Holland Marketing.
“Het bezoek resulteert onder andere in een persreis, georganiseerd door Friesland Holland in nauwe samenwerking met Anna Malagoli van het NBTC. Zij is een Italiaanse die het Nederlands goed onder de knie heeft. Zodoende kunnen we goed samenwerken. Wij nodigen ook medewerkers van het NBTC uit om Friesland te proeven. De marketingorganisatie, die noodgedwongen zeer commercieel te werk gaat na 55% te hebben bezuinigd, heeft uitsluitend sponsors in het westen van het land, grote jongens als de Keukenhof, Madurodam en de KLM. Wij werken aan een constructie dat wij ook voor kleinere bedragen — dus geen tonnen — kunnen participeren in NBTC-activiteiten, niet alleen in Italië, maar ook in andere landen. Omdat het NBTC in Milaan nauw samenwerkt met het NBTC in Madrid, komen eind mei ook Spaanse journalisten deze kant op voor een Dutch Icons Tour door Noord-Nederland. Groningen betrekken we er ook bij, want de journalisten landen bij wijze van spreken in hun stadspark.”
Info: www.vivalafrisia.it
In Milaan kun je shoppen tot je een ons weegt. |
Milaan heeft ook een “turfroute”, een meer dan 800 jaar geleden aangelegd en meermalen verbeterd kanaal voor de aanvoer van materialen van indrukwekkende kerken, kloosters, kastelen en handelshuizen. |
Gevoel voor aandachtafdwingende presentatie en design zit de Milanesi in de genen. |