Musea moeten mikken op kinderen én opa’s en oma’s

Musea moeten mikken op kinderen én opa’s en oma’s

Publicatiedatum: 25 oktober 2012
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl

Natuurmuseum Fryslân goed voorbeeld

Musea en bestuurders van Noordoost Friesland kwamen 19 oktober 2012 bijeen in Esonstad om de toekomst van streek- en themamusea onder de loep te nemen. Paul van Gessel van Fryslân Marketing voert het woord.
Musea en bestuurders van Noordoost Friesland kwamen 19 oktober 2012 bijeen in Esonstad om de toekomst van streek- en themamusea onder de loep te nemen. Paul van Gessel van Fryslân Marketing voert het woord.

ANJUM/OOSTMAHORN (NL) – Maak je museum kindvriendelijker, interessant voor opa’s en oma’s en andere 50-plussers, maak van de serveerders en receptionisten van naburige horecabedrijven jouw ambassadeur en nodig vooral de buurt, het dorp uit om een kijkje in het museum te nemen.

Die boodschap kregen de 22 bij Markant Friesland aangesloten musea mee tijdens hun 19 oktober 2012 gehouden symposium in de bovenzaal van brasserie De Waegh in vakantiepark Esonstad in Oostmahorn bij Anjum. Het advies komt van de baas van Fryslân Marketing, Paul van Gessel. Hij, zelf vader van een jong kind, ontdekte dat museumbeheerdeers continu kinderen achtervolgen met waarschuwingen: “Niet doen, niet aankomen!”

Een museum dat precies weet hoe je met kinderen omgaat en hoe je senioren lokt is volgens hem het Natuurmuseum Fryslân in Leeuwarden. Dat Leeuwarder musea in het algemeen interessanter zijn door doelgerichter te werken en zodoende meer bezoekers trekken, moeten de kleine musea in Noordoost Friesland niet als een belediging opvatten. “Schijnt in Leeuwarden de zon, dan schijnt die ook in Anjum.” En: “Toeristen gaan in hun vakantie hooguit een uurtje naar een museum.”

Samenwerken

De musea in Noordoost Friesland moeten nog veel meer dan nu samenwerken, bijvoorbeeld door één managementteam aan te stellen, vond Riemer Knoop van Gordion Cultureel Advies. Dit bureau adviseert musea inzake collectievorming, subsidieverwerving, presentatie en marketing. Hij wees de Markant Friesland-musea in een besloten zitting de weg naar de toekomst. Dat betekent rekening houden met trends als minder subsidie, focussen op ouderen en meer lokale emotie.

Paul van Gessel: musea moeten meer oog hebben voor kinderen en senioren.

Riemer Knoop: kleine musea bundelen tot één keten met één managementteam waardoor een rijke biotoop wordt verkregen.

Paul van Gessel: musea moeten meer oog hebben voor kinderen en senioren.
Riemer Knoop: kleine musea bundelen tot één keten met één managementteam waardoor een rijke biotoop wordt verkregen.

Info natuurmuseum in Leeuwarden: http://www.natuurmuseumfryslan.nl/
Info samenwerkende musea Noordoost Friesland: www.markantfriesland.nl

www.markantfrieslandroute.nl
Info cultureel adviesbureau van Riemer Knoop: http://www.gordion.nl/index.php