Aquanaut als Mercedes: meer modellen, meer kansen
Publicatiedatum: 14 December 2011
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl
Jachtbouw in de greep van modieuze trends
Aquanaut als Mercedes: meer modellen, meer kansen
SNEEK (NL) – Voor veel Friese jachtbouwers en –verhuurders is Aquanaut Yachting in Sneek een graadmeter. Als die trendsetter nog kans ziet aardig wat motorboten te verkopen, zelfs te exporteren, dan is er nog hoop, toch? “Maar daarvoor moet je wel alles uit de kast halen,” zegt directeur Mark Bakker van het al dik 50 jaar bestaande familiebedrijf met 45 fulltimers en 15 parttimers op de loonlijst. Daarop prijkt ook zijn broer Jan Piet, créateur de bateaux à moteur. Het duo ziet 2012 helemaal zitten, want ze hebben “leuke nieuwtjes”.
“Gezien de interesses voor onze nieuwe lijn Voyager II in lengte tot 17 meter en de reeds vergaarde opdrachten verwacht ik een goed 2012, beter dan 2011, het jaar waarin de jachtverhuur het tot mijn verbazing heel goed deed. Uiteraard laat ik niet het achterste van mijn tong zien, maar ik ben optimistischer dan voorheen.”
Trends
2011 blijkt nu één van de topjaren van de 15 nieuwe en vrij nieuwe schepen tellende huurvloot. Feitelijk zijn het demoschepen van de werf. Alle modellen zijn vertegenwoordigd, met uiteenlopende indelingen en stijlen, maar een toekomstige koper is niet gebonden aan die “inhouden”.
“Wij bouwen volgens het custom built principe binnen een seriematig kader, wat de werf zo interessant maakt. Het zijn allemaal eigen mensen die dat maatwerk leveren, van de 3D tekening tot en met de laatste verzoekopdracht aan de scheepstimmerman, die in feite een hoogwaardige meubelmaker is. Interieurs en exterieurs zijn meer dan voorheen aan trends onderhevig. We gaan qua opvolging van modellen en technieken richting de bouw van luxe automobielen met een bepaalde status, zoals Mercedes Benz en Audi. Dat betekent dus continu vernieuwen.”
Opvallend is de dalende belangstelling voor het kruisermodel, bij Aquanaut de nog modern ogende Unico. Dat staaft het idee dat de jachtbouw richting automobielbouw gaat.
Crisiswerk
Ook opmerkelijk in 2011 was de opbloei van de afdeling Refit, vertelt Bakker. Dat bedrijfsonderdeel legt zich toe op het onderhoud en de opwaardering van schepen. “Een nieuwe stoffering, schilderwerk, boeg- en hekschroeven aanbrengen, luiken plaatsen, dat soort zaken. Dat heeft ook met de crisis te maken. Men doet langer met zijn huidige boot. We proberen wel mensen in een speciale laaggeprijsde nieuwe Aquanaut te krijgen, de Drifter CS bijvoorbeeld, maar in de praktijk slaat dat niet zo aan. Het prijsverschil blijkt niet groot genoeg — wij kunnen niet verder zakken met de prijs vanwege de door ons gestelde kwaliteitsnormen — en dan kiest men toch weer voor een meer complete versie.”
Boot Düsseldorf
Zeer compleet zijn de in hal 15 op Boot Düsseldorf (21-29 januari 2012) getoonde Privilege 1150 AK en 1350 AK. “We hebben er een mooie eilandstand. We tonen daar dus twee jachten, maar we brengen daar ook onze nieuwe Vintage-serie met werkschiplook en de European Voyager II in beeld. Gezien de relatief gunstige stand van zaken op de Duitse markt, verwacht ik veel van Düsseldorf, zowel wat de verkoop als de verhuur betreft. Over belangstelling zullen we ook in 2012 niet te klagen hebben. We zitten qua modellenreeks goed, dat is zeker. Minder zeker is hoeveel mensen daadwerkelijk het geld richting Friesland willen laten rollen.”
Voor Boot Düsseldorf: de Privilege 1150. | Het interieur van een Aquanaut European Voyager 1500. |
Info aquanaut: http://www.aquanaut.nl/