Friesland internationaal in de picture met dertien beleefformules
Publicatiedatum: 10 september 2010
Tekst: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl
Totaal andere beurspresentatie van Fryslân in 2011
Nieuwe speerpunten: Romantisch Oost-Friesland, Friese IJsselmeerkust en Afsluitdijk
WOLVEGA (NL) – Friesland presenteert zich volgend jaar totaal anders dan voorheen op beurzen. Het bureau voor toerisme Friesland Holland heeft een nieuw concept ontwikkeld. Dat is gebaseerd op de culturele interesses en sportieve en recreatieve activiteiten van de vakantieganger. Die zijn toegekend aan bepaalde delen van de provincie; de hele provincie komt zo in beeld.
De Vakantiebeurs in Utrecht, van 11 tot en met 16 januari 2011, krijgt de primeur van de nieuwe thematische “roadshow” waarvan ook een dieplader met een groot motorjacht deel uitmaakt. Daarna gaat de karavaan naar de Vakantiesalon in Antwerpen (27-31 jan. 2011) en Boot in Düsseldorf (22-30 jan. 2011).
“Een zeiler heeft belangstelling voor de IJsselmeerkust of de Friese meren, een Drenthe-fan zal oog hebben voor het romantische Oost-Friese boomwallenlandschap en een liefhebber van cultuur en natuur zal de nieuwe Markant Friesland-museumroute rondom Dokkum willen rijden,” licht directeur Albert Hendriks van Friesland Holland toe.
Stands met stopkracht
Bij Friesland Holland wordt gewerkt aan dertien zogenaamde formulestands van 3 x 3 meter op ruim 160 vierkante meter in hal 11, nabij het eveneens nieuwe proef- en productpresentatiepodium. Ottenhome Heeg ontwikkelt een afzetsysteem voor het ten toon te stellen motorjacht dat met een dieplader wordt vervoerd en zonder kraan kan worden gelost.
“De themastands stralen gericht stopkracht uit op bezoekers in de gangen. Ze hebben alle een eigen huisstijl, maar staan wel bijelkaar in de buurt,” aldus Hendriks. “Je maakt als het ware een wandeling door Friesland. Iemand toert graag op de fiets door Nederland en zal bij de stands van de Elfstedenroute, de Markant Friesland Route of Romantisch Oost-Friesland halt houden, omdat in die stands fietsen staan en de wanden fietsers en een route uitbeelden. Veel bezoekers komen gericht voor de Friese Elfsteden: zij stappen recht op de grote Elfsteden-stand af met de waterpoort van Sneek als blikvanger. Watersporters lokken we met een tien meter lang motorjacht in de stand van onze formule Boat Charter Holland. En natuurlijk is er de bekende Friesland Holland-stand met alles erop en eraan.”
Friesland Holland gaat met de formules op tournee door Nederland, België en Duitsland. Op het programma staan niet alleen grote watersport- en vakantiebeurzen, maar ook fietsenzaken en een twintigtal winkelcentra, waaronder veertien drukbezochte shoppingmalls in Duitsland. “Wij gaan daarheen waar mensen zijn. Men zal ons dus vaak als standwerkers op straat zien.”
DE DERTIEN FORMULESTANDS
Formulestand 1: Friesland Holland Tourist Information
Geografisch gebied/thema: Heel Fryslân, inclusief de Waddeneilanden
Opvallende elementen: Kaart van 2,50 bij 3,50 m van Fryslân, fotowand van 2,50 bij 2,50 m Friesland Holland Fietsvakanties, Friese vlaggen
Doel: Aantonen dat Friesland het meest veelzijdige vakantieland is.
Visualisatie: Magazines, Newspapermaps (megafolderkaarten), documentatie van participanten, videopresentaties.
Formulestand 2: Romantisch Oost-Friesland
Geografisch gebied/thema: De Friese Wouden en de Weerribben.
Opvallende element(en): Fotowand van 2,50 bij 2,50 m en veel groen (boomwallenlandschap), fiets
Doel: Presentatie van de oostelijke helft van Fryslân als romantisch parklandschap, verkoop arrangementen.
Visualisatie: Magazines, Newspapermaps (megafolderkaarten), documentatie van participanten, videopresentaties.
Formulestand 3: Markant Friesland Route
Geografisch gebied/thema: De bezienswaardigheden van Noordoost Friesland, inclusief Nationaal Landschap De Noardlike Fryske Wâlden en het Wad.
Opvallende element(en): Fotowand van 2,50 bij 2,50 m, routekaart, 21 bezienswaardigheden, vergezichten en boomwallen, fiets.
Doel: Meerdaagse cultuurhistorische ontdekkingsreis langs de niet vermoede schatkamers van Noordoost-Friesland presenteren, inclusief services als bagagevervoer voor fietsers.
Visualisatie: Newspapermap (routekaart), gestandaardiseerde documentatie van participanten.
Formulestand 4: Elfsteden Route
Geografisch gebied/thema: De Friese Elfsteden
Opvallende element(en): Fotowand van 2,50 bij 2,50 m, routekaart, fiets.
Doel: Meerdaagse fiets-, auto- en bootarrangementen presenteren, inclusief services als bagagevervoer voor fietsers.
Visualisatie: Elfstedenbrochures, Newspapermap (routekaart).
Formulestand 5: Gaasterland en Sloten
Geografisch gebied/thema: Gemeente Gaasterlân-Sleat, bos en IJsselmeerkust, Sloten.
Opvallende element(en): Fotowand van 2,50 bij 2,50 m, stadsomroeper
Doel: Gaasterland en omgeving presenteren als een meerdaagse vakantiebestemming, Sloten presenteren als het kleinste stadje ter wereld.
Visualisatie: Gaasterland Magazine, Newspapermap (megafolderkaart).
Formulestand 6: Lemmer IJsselmeer
Geografisch gebied/thema: Gemeente Lemsterland en de noordelijke helft van de Noordoostpolder.
Opvallende element(en): Fotowand van 2,50 bij 2,50 m, Miss Tulip
Doel: Lemsterland en omgeving presenteren als een meerdaagse vakantiebestemming, promotie tulpenroute en Orchideeënhoeve.
Visualisatie: Newspapermap (megafolderkaart), videopresentatie Orchideeënhoeve.
Formulestand 7: Friese Meren
Geografisch gebied/thema: Friese merengebied (Lemmer, Echtenerbrug, Heeg, Woudsend, Joure, Langweer, Terherne, Akkrum, Grou, Warten, Earnewâld) incl. Nationaal Park De Alde Feanen.
Opvallende element(en): Fotowand van 2,50 bij 2,50 m, zeilbootje van zeilschool
Doel: Midden Friesland presenteren als een meerdaagse vakantiebestemming en als locatie waar je kunt leren zeilen en schitterend kunt varen en fietsen.
Visualisatie: Magazine en Newspapermap (megafolderkaart)
Formulestand 8: Friese IJsselmeerkust en Afsluitdijk
Geografisch gebied/thema: Kustlijn van Lemmer tot Makkum (Friese riviera) en Afsluitdijk
Opvallende element(en): Fotowand van 2,50 bij 2,50 m, Hindeloopen (havenmeester/gastheer Onno Hoekstra, zandstrand)
Doel: Friese IJsselmeerkust presenteren als een meerdaagse vakantiebestemming met prachtige stranden en routes.
Visualisatie: Magazine en Newspapermap (megafolderkaart)
Formulestand 9: Waddeneilanden en werelderfgoed Waddenzee
Geografisch gebied/thema: Waddeneilanden, Waddenzee, Waddenland (van Zurich tot Lauwersoog)
Opvallende element(en): Fotowand van 2,50 bij 2,50 m, vuurtoren Ameland, Waddenproducten.
Doel: Het hele Waddengebied presenteren als een meerdaagse vakantiebestemming, ook als bestemming voor een dagje uit vanaf de vaste wal. Waddenzee als werelderfgoed op de kaart zetten (internationale allure geven). Presentatie Waddenarrangementen.
Visualisatie: Magazine en Newspapermap (megafolderkaart)
Formulestand 10: Boat Charter Holland
Geografisch gebied/thema: Varen in Fryslân, inclusief de Waddeneilanden en het IJsselmeer, en Noordwest Overijssel.
Opvallende elementen: Fotowand van 2,50 bij 2,50 m, sloep
Doel: Presentatie van alle vormen van bootverhuur, van visbootje tot royal class tall ship en duidelijk maken dat “iedereen” kan en mag varen, reclame maken voor de Frisian Boat Show op 16 en 17 april 2011 waarop je gratis kunt kennismaken met de watersport.
Visualisatie: Magazines, Newspapermaps (megafolderkaarten), documentatie van participanten, videopresentaties.
Formulestand 11: Meeting Point Fryslân
Geografisch gebied/thema: Groepsacitiviteiten en –accommodaties in Fryslân.
Opvallende elementen: Fotowand van 2,50 bij 2,50 m, Sonnema, onderdelen van traditioneel zeilschip
Doel: Presentatie van groepsactiviteiten en –acccommodaties, groepsarrangementen, vergader- en congresfaciliteiten, feestlocaties, ter plekke touroperators benaderen.
Visualisatie: Magazine, documentatie van participanten, videopresentaties.
Formulestand 12: Fryslân Attractions
Geografisch gebied/thema: Attracties, bezienswaardigheden, evenementen, activiteiten in Fryslân.
Opvallende elementen: Fotowand van 2,50 bij 2,50 m, topmuseum en skûtsjesilen
Doel: Laten zien dat Friesland enorm veel attracties binnen de grenzen heeft.
Visualisatie: Newspapermap (megafolderkaart), documentatie van participanten, videopresentaties.
Formulestand 13: Proef Friesland!
Geografisch gebied/thema: De heerlijkheden van Friesland, Friese menu’s en restaurants.
Opvallende elementen: Fotowand van 2,50 bij 2,50 m, Friese levens- en genotsmiddelen, gedekte tafel.
Doel: Promotie van Friese producten en eetgelegenheden.
Visualisatie: Placemats, documentatie van participanten, videopresentaties.